Verslag van het Trekvogelpad, 2005/2008.
Bij Haarlo stappen we van de route af om bij hotel Prinsen een uitsmijter te eten. Op de terugweg naar de route passeren we het kerkje van Haarlo, een achthoekig 18e-eeuws gebouw. Er staan een paar fietsen, dus proberen we of er een deur open is. We hebben geluk, er zijn een paar dames aan het schoonmaken en we mogen gerust even kijken. Na een praatje over het wel en wee van het gebouw gaan we verder. De wind is inmiddels tot stormachtig aangewakkerd. Net als we in Eibergen arriveren, begint het te regenen. We bellen de regiotaxi en hebben dan nog even tijd voor een paar boodschappen (sinaasappels voor de broodnodige vitamines) en een kop koffie/thee bij de Hema. Na een uurtje arriveert de taxi die ons snel terugbrengt naar de auto bij het station van Ruurlo. 's Avonds eten we heerlijk in eetcafé Markt 2 in Haaksbergen. Aanrader! We maken het niet laat en ik ben blij als ik in mijn bedje lig.
Zondag 3 februari 2008

Vorden - Ruurlo 13 km
Na een bezoek aan dochter Willemijn in Den Haag hebben we overnacht bij mijn moeder in Nunspeet en omdat we toch “in de buurt” zijn en er voor vandaag goed weer voorspeld is, lopen we weer een stukje Trekvogelpad. Een kort stuk vanwege openbaar vervoer mogelijkheden. We starten ook niet zo vroeg, nemen de trein van Ruurlo naar Vorden, waar we om kwart over 11 aankomen. Het zit mee met de horeca vandaag, het hotel-restaurant tegenover het station is open, dus we kunnen beginnen met een kop koffie. Er zitten ook een paar Pieterpadders. Ach ja, het Pieterpad, zo begon het ooit. In 2001/2002 waren we ook al in Vorden. Dan gaan we op weg. Bij Kasteel Vorden pikken we de route weer op.
Het is inderdaad goed weer. Wel koud, het heeft vannacht wat gevroren en het is nu een paar graden boven nul met een stevige zuidoosten wind die we meest schuin van voren hebben. Maar er schijnt een bleek zonnetje door de sluierbewolking en bovendien lopen we veel door het bos of langs de bosrand en dan hebben we geen last van de wind. Tussen de middag gaan we even van de route af om wat te eten bij't Wapen van 't Medler langs de hoofdweg van Vorden naar Ruurlo, waar we op het Pieterpad ook al eens aten. We boffen weer, 't Wapen is open. We nemen een glaasje witte wijn en een verrukkelijk driegangen lunchmenu (voor maar € 14,50!). We vonden 't Wapen destijds al een aanrader en dat is het nog steeds!
We hebben een lang weekend uitgetrokken om het laatste stuk van het Trekvogelpad te lopen. Ik ben snipverkouden en totaal niet fit, maar toch maar proberen. Komende weekends hebben we weer andere verplichtingen. Vanwege deze gezondheidstoestand, gaan we ook niet trekken en overnachten bij Vrienden op de Fiets. We kiezen voor meer comfort en logeren sinds gisteren in hotel Erve Bruggert in Haaksbergen. Liften doen we ook maar niet, we zullen gebruik maken van de regiotaxi. Deze morgen parkeren we de auto in Ruurlo en beginnen op ons gemak met een kop koffie. Om een uur of 10 gaan we op pad. 't Is niet zulk mooi weer, wat grijs en er staat aardig wat wind, maar die hebben we gelukkig meest mee. Toch zit er al voorjaar in de lucht, het is vrij zacht en we horen vogels zingen, zelfs al een wulp. We zien onderweg een staartmees, vier reeën, een eekhoorn en natuurlijk de nodige roofvogels, duiven, kraaien, enz. Net als de vorige keer lopen we veel over zandpaden, soms een stukje bos.
Vrijdag 22 februari

Ruurlo - Eibergen 21 km (+ 2 ½)
Als we weer verder lopen, spurten er opeens twee reeën door het veld naast ons, die rechtsomkeert maken als ze ons ontdekken en nog harder terugrennen. Het is mooi lopen hier. Bijna het hele traject lopen we over zandpaden, heel weinig asfalt. Vlak voor Ruurlo komen we de Baakse Beek weer tegen. We lopen er weer een stukje langs, nu door het bos. Uiteindelijk belanden we bij Huize Ruurlo, alweer een fraai kasteel waarvan er hier zo veel zijn. Dit is het eindpunt van onze etappe, onze auto staat bij het station. We willen toch proberen het laatste stuk van het Trekvogelpad in twee of drie etappes achter elkaar te lopen, want het is toch wel wat ver vanuit Eelde voor een dagtocht.