Verslag van het Noaberpad, 2003/2005.
De voeten hebben het zwaarder dan gisteren, dus we rusten wat vaker, maar tegen half 5 bereiken we Zwillbrock, een heel klein dorpje maar heel druk. Alle fietsers, maar ook anderen die de flamingokolonie in het Zwillbrocker Venn hebben bezocht, strijken hier neer op de terrassen. Als we de kerk met een mooi barok interieur even willen binnenlopen, ontmoeten we bekenden uit Eelde, je gelooft het toch niet! Ons onderkomen is een eenvoudige kamer in Landgasthof Reirinck, met krakende vloeren, maar ook een heerlijke douche. In 'Zum Kloppendiek' aan de overkant eten we een verrukkelijk 'Möwennest', waarna we voor de spijsvertering nog wat rondlopen over de Kloppendiek en langs de kerk. Als we daarna op ons bed nog wat liggen lezen, kwaken de kikkers en zingt de nachtegaal, begeleid door vink, tjiftjaf en koeiengeloei en ieder kwartier onderbroken door de kerkklok. De dagjesmensen zijn weg, het wandelleven is heerlijk.
Zaterdag 29 mei 2004

Glanerbrug - Buurse 20 km
Per trein vertrekken we om 8.30 uur uit Assen naar Glanerbrug om een 3-daagse etappe te gaan lopen. Er wordt dit Pinksterweekend mooi weer voorspeld en ik heb overnachtings-adressen gereserveerd. De reis verloopt voorspoedig, alleen stappen we voorbij Enschede een station te vroeg uit. Gelukkig komt er een half uur later al weer een trein, zodat we niet al te veel vertraging oplopen. Om half 12 zijn we dan in Glanerbrug en nadat we ons eerst door een braderie gewurmd hebben, pikken we een kwartier later de route weer op. De eerste paar kilometer is het even doorzetten door de buitenwijken van Glanerbrug; veel nieuwbouw en drukke wegen. Volgens het boekje zou er vanaf de 2e helft van 2002 een beter alternatief gerealiseerd worden, maar anno mei 2004 is dat er nog niet van gekomen. Daarna wordt het beter, over landweggetjes in dit prachtige Twentse boerenland en door veengebieden, zoals het Aamsveen, waar het zelfs in deze droge periode op sommige plekken behoorlijk zompig is. We picknicken er ook, maar niet te lang, want de horden muggen hebben ons al snel gevonden. Dat we later de buitenwijken van Enschede schampen komt goed uit: door het warme weer zijn er veel mensen buiten en kunnen we onze waterflessen laten bijvullen, want die gaan hard leeg. Vlak voor Buurse doorkruisen we het Witte Veen, een schitterend natuurgebied, waar we een groot stuk over knuppelpaadjes lopen. Tot aan Buurse blijft het bos. Ons logeeradres van 'Vrienden op de Fiets' blijkt iets verder van de route dan beloofd. De “O, de route is schuin tegenover ons, 5 minuutjes lopen,” blijken er 20 te zijn. Maar we hebben een eigen appartementje, waar 's avonds paarden door het raam naar ons staan te kijken. Na het opfrissen en een poosje uitrusten lopen we naar een pannenkoekenrestaurant. De goed gevulde pannenkoeken willen er wel in na zo'n dag.
Maandag 31 mei (2e Pinksterdag)

Zwillbrock - Winterswijk 16 km
Heerlijk geslapen en na het ontbijt en de afwas tegen half 10 vertrokken. Het is prachtig weer, vrij warm. Ook dit traject loopt voor een groot deel door (voormalige) veengebieden aan de Duitse kant van de grens. We moeten de weg wel delen met fietsers, want we volgen hier helemaal de populaire Flamingo-route. En gefietst wordt er vandaag! Hele kuddes trekken aan ons voorbij. De route is eigenlijk meer geschikt voor fietsers dan voor wandelaars, want er zitten nogal wat lange rechte stukken verharde weg in. In Oldenkott blijkt het café waar we hoopten te eten dicht (!), maar 100 meter verderop net over de grens is er gelukkig nog één en die serveert wel een lekkere uitsmijter.
Zondag 30 mei (1e Pinksterdag)

Buurse - Zwillbrock 19 km
Het is vannacht gaan regenen en als we om half 10 vertrekken regent het nog. Dat is jammer, er waren wel buien voorspelt, maar uiteindelijk blijft het regenen tot we de rand van Winterswijk bereiken. En dat terwijl het een prachtig stuk is! We beginnen met een kleine zijsprong naar een vogelkijkhut in het Zwillbrocker Venn, waar een flamingokolonie huist. Van een afstandje zien we er vier zitten op het Flamingo Insel. Als we onze route vervolgen passeren we nog een kijkhut en daar zien we er nog drie 'grazen' in het water. Een prachtig gezicht. Ondanks de regen is er veel te genieten. Vijf kilometer lang volgen we, weer in Nederland, het riviertje de Slinge, dat wordt 'bevaren' door zwanen en waterhoentjes met kuikens. We zien zelfs een fuut. We lopen door het hoge natte gras en dat herinnert ons eraan dat we nu toch echt eens gamaschen moeten aanschaffen, want binnen de kortste keren lopen we te soppen in onze schoenen. Bij mooi weer zouden hier plekken genoeg zijn om uitgebreid te picknicken in het gras, maar nu doen we dat even staande bij een bankje.
Als we Winterswijk bereiken lopen we inmiddels langs de Beurzerbeek, die we volgen tot bijna in het centrum. Pas dan krijg je in de gaten dat je middenin een grote plaats bent. Nat en vies als wij zijn, lopen we maar direct door naar het station om de trein naar huis te nemen.
Aamsveen.
Bij Enschede.
Lüntener Fischteich.
Kerkje Oldenkott.
De Berkel bij de grens.
Zwillbrock, St. Franziskus Kirche.