Verslag van het Marskramerpad, 2009 - 2011.
Vanaf de Dooijersluis volgen dan veel kilometers asfalt, eerst een stukje langs een vrij drukke smalle weg over de dijk, verderop langs de ook drukke provinciale weg, maar over een apart liggend fietspad. We vinden toch nog een redelijk rustige plek aan het water om in de zon te picknicken.
Bij de Portengense brug moeten we nog steeds gebruik maken van de in het boekje beschreven tijdelijke route; van het pontje (‘vanaf 2011’), we vragen het nog even na, is nog geen spoor te bekennen. De eigenaar van de woonboot bij de brug, waar we langs moeten, is niet bepaald blij met dit overpad, maar ja, “als het in het boekje staat dan moet het maar”. Hoe dan ook, het is hier prachtig lopen. Bij de Spengense molen aan de overkant van het water zijn twee mannen bezig de kap van de molen te draaien. Leuk om te zien: één van de mannen draait erop lopend het grote rad, sport voor sport.
We hebben overnacht bij Vrienden op de Fiets in de polder tussen Zevenhoven en Ter Aar. Een weids uitzicht maar onder de aanvliegroute van Schiphol. Toch goed geslapen met het raam dicht. Na het ontbijt rijden we naar het station van Alphen aan de Rijn, waar we de trein – l’histoire se répète – op het nippertje missen. Na een half uur komt de volgende en met een overstap in Woerden arriveren we om 10.20 uur in Breukelen. Hier eerst het (Van der Valk) Oriental Palace maar eens bezocht voor een kop koffie en een sanitaire stop. Veel gelegenheid tot wildplassen is er niet in deze weidse polders.. Dan gaan we op pad. De lage bewolking van vanmorgen vroeg is inmiddels helemaal opgelost en het wordt weer stralend weer. De eerste 6 km gaat het over een dijkje langs het water. We zien en horen weer veel verschillende vogels.
Na Woerdense Verlaat lopen we een leuk stuk over een smalle dijk langs de Kromme Mijdrecht. Al het gemotoriseerde verkeer rijdt aan de overkant van het water; aan onze kant is het rustig. Ook hier komen we weer langs zo’n prachtige (Westveense) molen. Voorbij de bungalowparken van de Noordse Buurt blijkt een groot nieuwe natuurgebied te liggen. Dat staat nog niet op de kaart.
Zaterdag 9 april 2011

Breukelen - Zevenhoven 22 km
De laatste 4 km gaan over een lang recht fietspad door de polder. “Het is af te zien”, zegt Bertus troostend. Ja, je kunt hier héél ver kijken! Maar met het oostenwindje in de rug valt het nog best mee. Als we in Zevenhoven arriveren zien we de bus net wegrijden (!). Het is wel de rode draad van deze dagen. Maar ook nu is een poosje wachten op een bankje in de zon niet erg. Met de volgende bus rijden we terug naar Alphen. Tegen andere passagiers horen we de chauffeur iets zeggen over omrijden vanwege een bommelding. In Alphen zien we een politiehelikopter in de lucht hangen en er rijden opvallend veel brandweerauto’s rond. Er moet toch wel iets serieus aan de hand zijn. En als we de autoradio aanzetten horen we van de schietpartij in het winkelcentrum; zes doden, later een zevende. Vreselijk. Wat een raar einde aan deze twee mooie wandeldagen.
molen bij Van der Valk
Spengense molen
Westveense molen
Langs de Kromme Mijdrecht
nieuw natuurgebied
het lange, rechte fietspad door de polder
Bij Zevenhoven
heeft men de oude lectriciteitspalen laten staan.