Verslag van de GR 5, vanaf 2003.

Vrijdag 12 juli 2013

Modane - Valfréjus 2 / 2u20 / 6 km

We zijn sinds maandag neergestreken op Camping des 5 Vallées bij Briançon. De afgelopen dagen was het redelijk weer, maar aan het eind van de middag ontstonden steeds onweersbuien. Deze dagen hebben we gebruikt om te acclimatiseren, de oude stad van Briançon (Cité Vauban – aanrader!) te bezoeken en openbaar vervoer uit te zoeken. Vanaf vandaag zou het echt mooi weer moeten worden, dus eergisteren hebben we onderdak van Modane tot aan Montgenèvre gereserveerd. De Gîte les Tavernes bij Valfréjus blijkt de hele zomer gesloten, maar we hebben voor een nacht een appartementje kunnen reserveren. Wel wat duurder, maar andere mogelijkheden zijn er niet. Vandaag is eerst reisdag en dan een klein stukje alvast bergop om in te lopen en de etappe van morgen wat te bekorten. Om kwart voor 10 vertrekt vanaf het station van Briançon de bus die ons in Bardonecchia brengt via een ongelooflijk mooie route door de Vallée de la Clarée en over de Col de l’ Échelle. Smalle weggetjes, bochtig omhoog, via haarspeldbochten in Italië omlaag. En dat volgens een reguliere dienstregeling! Het is geen heel grote bus, maar toch. Bij het station van Bardonecchia moeten we ongeveer een uur wachten op de bus die ons via de Fréjustunnel naar Modane zal brengen. De TGV had ook gekund, maar levert niet veel tijdwinst op en is stukken duurder. We drinken een espressootje op een terras vlakbij de bushalte, dan kunnen we alles goed in de gaten houden.
De bus vertrekt om 12 uur en om half 1 zijn we in Modane, lunchtijd, dus eerst een broodje. Daarna lopen we naar het centrum van Modane (1066 m) en pakken daar de route op. Een weinig spectaculair stuk; meest mild stijgend, af en toe even steil, volgen we een pelgrimsroute naar de kapel van Notre-Dame du Charmaix. Een paar wandelaars voor ons wijzen ons op een korter pad tussen twee haarspeldbochten – af en toe lopen we een stukje via de weg . Dat hadden we beter niet kunnen doen, we zijn er toch weer ingetrapt; het pad wordt zo steil dat ik af en toe moeite heb omhoog te komen en Bertus even de helpende hand moet toesteken.
Kort voor Valfréjus passeren we de Mariakapel van Charmaix, idyllisch gelegen aan een waterval die we via een fraaie boogbrug oversteken.
Om half 4 zijn we in Valfréjus (1580 m), een bekend wintersportoord. Maar wat een landerige sfeer hangt er nu. Voor kinderen zijn er zo te zien wat activiteiten, maar verder hangt men maar wat rond. We kijken eerst even of er een bakker is voor ontbijt en belegde broodjes morgenvroeg en naar plekken om vanavond te eten. Dan naar de toeristeninfo om te informeren waar ons appartement zich bevindt. Dat blijkt nog een straatje hoger. Als we er aankomen blijkt de receptie pas om half 5 open te gaan. Bertus gaat terug naar beneden om een biertje te drinken, ik blijf wachten op een bankje met een boek. Ik heb ondanks goed afplakken toch een blaartje op mijn hiel gekregen en wil niet onnodig extra lopen op mijn wandelschoenen. Eenmaal ingecheckt hebben we een gezellig 2-persoonsappartementje met een stapelbed. En een heerlijk bad! En tv, waarop we eerst de aankomst van de Tour kunnen bekijken. Goede etappe voor de Nederlanders: 3 bij de eerste 10, Bauke Mollema stijgt naar plek 2 in het algemeen klassement. Na bad en Tour dalen we af naar het dorp (op mijn sandalen geen last van de blaren) om een heerlijke pizza te eten bij La Piccolina. Lekkere pizza’s en aardige bediening. Bertus wil een toetje en merkt op dat er geen Dame Blanche op de kaart staat. Geen probleem, die kan hij krijgen. Ik neem niets, maar krijg wel een extra lepel om af en toe een hapje mee te snoepen. Kijk, dat is nou attent. Na het eten lopen we nog een klein rondje, even verkennen hoe we morgen verder moeten, en dan terug naar ons appartementje. Vandaag de eerste droge dag.
gr%20975.jpg gr%20976.jpg gr%20977.jpg gr%20978.jpg gr%20979.jpg gr%20980.jpg gr%20982.jpg gr%20983.jpg gr%20984.jpg gr%20985.jpg
Terugblik richting Vanoise
Start bij het Hôtel de Ville van Modane.
Zicht vanuit ons appartementje.