Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
In Valezan – we zitten dan al een stuk lager op 1186 m – moeten we zelfs even schuilen voor een buitje. Het laatste stuk tussen Valezan en Bellentre gaat wel over smalle paadjes steil naar beneden. Dan zijn we in het dal van de Isère. In Bellentre vullen we de waterflessen bij aan de pomp (eau potable) en net buiten het dorp vinden we een vlak grasveld voor de picknick, even gestrekt. Maar in de verte begint het te rommelen, dus we besluiten maar weer door te gaan. De 2 km naar Landry (777 m) lopen we niet over de weg, zoals aangegeven in het boekje, maar via de Voie Verte, een fiets/wandelpad langs de Isère. Geen spectaculaire route, maar lekker rustig. Je loopt hier niet het risico door gemotoriseerd verkeer van de sokken gereden te worden en we komen dichter bij het station uit. Op het station van Landry gearriveerd blijken de treinen wegens werkzaamheden vervangen te worden door bussen. We moeten een uurtje wachten en ik maak van de gelegenheid gebruik om me in het ruime, schone toilet (zo’n automatische) op te frissen en min of meer schone kleren aan te trekken. Dat scheelt al. Op het station kunnen geen kaartjes gekocht worden, maar bij de buschauffeur kan het ook niet! We mogen gratis mee naar Albertville. In de bus vallen we allebei in slaap. Vanuit Albertville blijken vervolgens geen bussen richting Les Houches te rijden, dus dat wordt liften. We lopen eerst 20 minuten naar de rand van de stad, maar dan hebben we ook direct een lift. We moeten dan nog twee keer ‘overstappen’ maar iedere keer gaat het vlot. De twee mannen die ons het laatste stuk meenemen zetten ons na enig zoekwerk netjes af bij het station van St.-Gervais – Le Fayet. Van hieruit kunnen we de trein naar Les Bossons nemen. En er gaat er net een. We kopen snel een kaartje aan de automaat, tot Servoz, want voor de rest van het traject hebben we de carte d’hôte. Zo hebben we de hele reis afgelegd voor € 2,20 p.p. Een reis van 3 uur en 3 kwartier, dat wel! We stappen weer vlakbij de camping uit. Hier gooien we eerst even de rugzakken leeg en dan uitgebreid douchen, heerlijk! We eten ’s avonds een pizza. Morgen gaan we weer terug naar Landry, mét auto en tent, om een camping te zoeken en dan een paar dagen rust.

Woensdag 6 juli 2011

Refuge de la Balme - Landry 4 u./5.30 u./14,5 km

Ik heb weer niet best geslapen, mijn benen deden me pijn, maar ook mijn verbrande rechteroor (heb ik nog nooit gehad!). Het is maar goed dat we na vandaag een paar dagen rust nemen. Om 8 uur nemen we afscheid van de Belgen en even later vertrekken wij ook. Het is mooi weer met wat wolkenvelden. Vandaag een lange, lange afdaling, grotendeels over een brede grindweg door het dal van weer een snelstromende bergbeek. Aanvankelijk gaat het prima, al is het vrij stenig en moet je toch weer oppassen waar je je voeten zet, maar na een paar uur gaan mijn spieren weer protesteren. Af en toe een rustpauze dus, en dan weer verder. Er vallen soms wat spetjes, maar het is wel warm.
gr%20675.jpg gr%20676.jpg gr%20677.jpg gr%20678.jpg gr%20679.jpg gr%20680.jpg els_wandelverslagen053001.jpg gr%20682.jpg gr%20683.jpg gr%20684.jpg gr%20685.jpg gr%20686.jpg