Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
We stoppen na een uurtje klimmen steeds even om de rugzak af te doen en wat te eten. Dat werkt prima, hoewel mijn lichaam na iedere pauze schreeuwt om meer pauze. Maar we kunnen natuurlijk niet aan alles toegeven anders komen we er niet. Er ligt op deze hoogte hier en daar nog een beetje sneeuw, maar lang niet de hoeveelheden van vorig jaar en niet op ons pad. De meeste wandelaars hebben overigens een afslag genomen naar een paar bergmeertjes, een populaire bestemming voor een dagwandeling, dus op onze route is het wat rustiger geworden.

Zondag 3 juli 2011

Le Pontet - Refuge de la Croix-du-Bonhomme 5 u./7.30 u./11,5 km

We hebben redelijk geslapen en zijn vanochtend weer vroeg uit de veren om na het ontbijt even na 8 uur te vertrekken, lunchpakket mee. Het is prachtig weer, wolkeloos en fris, maar dat geeft niet, want we gaan vandaag een heel eind klimmen. Het eerste half uur lopen we vlak en dat komt goed uit, want mijn benen zijn behoorlijk stijf, even warmdraaien. Dan gaan we klimmen, eerst over een oude Romeinse weg vrij steil, maar ik krijg al gauw mijn ritme te pakken. We passeren een oude brug, waar de Bon Nant door een smalle kloof dendert. Zo klimmen we een uurtje en stoppen dan voor een kop koffie bij chalet du Nant-Borrant (1460 m).
Het is inmiddels heel druk geworden met wandelaars die waarschijnlijk lopen vanaf de parkeerplaats aan het begin van de klim. Hele drommen komen er omhoog, de Kalverstraat op zaterdagmiddag. Verder gaat het, nog steeds op brede grindpaden. Na weer bijna een uur maken we een volgende stop om iets te eten en te drinken bij de refuge de la Balme op 1700 m. We komen Martine en Cyprian af en toe tegen, zij lopen hun eigen tempo. Dan worden de paadjes smaller en steiler en het klimmen zwaarder. We doen het rustig aan, nemen de tijd om af en toe op adem te komen én rond te kijken, want het landschap is schitterend. Ruige bergen, prachtige bloemen, af en toe de mooiste vergezichten.
Op het laatste stuk zijn weinig niveauverschillen meer en zo bereiken we de col de la Croix-du-Bonhomme (2483 m). Ook schitterend hier, maar koud. Een andere wandelaar maakt even een paar foto’s van ons en wij van hem en een vriend waarmee hij samen loopt. We dalen een klein stukje af naar de refuge (2443 m). Het is een grote refuge die helemaal vol zit, vooral met wandelaars die de Tour du Mont-Blanc lopen, allerlei nationaliteiten. Gelukkig reserveren wij altijd een paar dagen voor we op pad gaan. Tijdens het eten (soep, stoofpot met polenta, kaas en toetje) delen we de tafel met Belgen (Martine en Cyprian), Duitsers, Fransen, Ieren. Vanuit de eetzaal zien we drie steenbokken lopen op de col. We hebben een vierpersoonskamer (stapelbedden) die we delen met een ouder Frans echtpaar.
Om 15 u. zijn we op de col du Bonhomme (2329 m). Prachtig uitzicht, even een paar foto’s, maar er waait hier een koude wind, dus ook een extra bloesje aan. Dan moeten we nog verder omhoog over smalle paadjes, soms alleen rotsen, maar nergens eng.
gr%20595.jpg gr%20596.jpg gr%20597.jpg gr%20598.jpg gr%20599.jpg gr%20600.jpg gr%20601.jpg gr%20602.jpg gr%20603.jpg gr%20604.jpg gr%20605.jpg gr%20606.jpg gr%20607.jpg gr%20608.jpg gr%20609.jpg gr%20610.jpg gr%20611.jpg gr%20612.jpg gr%20613.jpg gr%20614.jpg gr%20615.jpg gr%20616.jpg gr%20617.jpg gr%20618.jpg gr%20619.jpg gr%20620.jpg gr%20621.jpg gr%20622.jpg gr%20623.jpg gr%20624.jpg gr%20625.jpg
Notre-Dame de la Gorge
Bij de refuge de la Balme.
Zicht op de Crête des Gittes.