Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Vanuit Bellevue nemen wij de téléphérique (retourtje geldig tot eind september) terug naar Les Houches. De cabine is volgepakt met wandelaars en (vanaf de Mont-Blanc terugkerende?) klimmers met indrukwekkende touwen en getekende gezichten. Ze verlangen zeer naar een zwembad, begrijpen wij uit de gesprekken. Overigens wordt in Les Houches en zeker ook in Chamonix het straatbeeld bepaald door mensen met rugzakken, wandelstokken en bergschoenen. De voertaal is vooral Engels. Terug in Les Houches wandelen we naar de supermarkt voor inkopen voor de avondmaaltijd en dan met de (gratis) bus terug naar de camping.

Vrijdag 1 juli 2011

Les Houches - Bellevue 3 u./4,5 u./8 km

Sinds eergisteren zijn we neergestreken op camping Les Marmottes in Les Bossons (Chamonix), vlakbij Les Houches. Een prettige camping. De camping in Les Houches, aan de GR 5, stelt niet veel voor, daar willen we liever niet staan. We hebben hier een carte d’hôte (gastenkaart) gekregen voor het openbaar vervoer, wat betekent dat we in dit dal gratis gebruik kunnen maken van trein en bus. Ideaal, want er is zowel een bushalte als een treinstationnetje vlakbij de camping. Gisteren begon regenachtig en zijn we nog niet gaan lopen, maar ’s middags werd het beter en hebben we per trein Chamonix bezocht. Vanmorgen staan we op met een overweldigend zicht op het Mont-Blanc Massief en de Bossonsgletcher tegenover ons onder een strakblauwe lucht. De eerste etappe volgens onze oorspronkelijke planning naar Contamines is vrij lang en we hebben een constructie bedacht om dit traject in tweeën te hakken, zodat we de eerste dagen een kortere afstand hebben om ‘in te lopen’. Met de trein gaan naar Les Houches (1008 m). Hier eerst een kop koffie op een terras en dan weer verder. We lopen meteen tegen een routewijziging aan, maar die hadden we al gevonden op Internet en staat goed aangegeven. Het dorp uit stijgen we de eerste 100 m steil via trappetjes en smalle paadjes door de weiden. Zo, we weten meteen weer wat wandelen in de bergen betekent! Dan gaan we een stuk rustiger omhoog over een slingerende asfaltweg tussen mooie huizen door. Daarna over een grindweg weer een stuk steiler. Het is wel weer wennen, maar goed dat we vandaag niet ver hoeven. Het is mooi weer, inmiddels wel wat stapelwolken en gelukkig niet al te warm, zo’n 20° met een fris windje. Prima wandelweer dus, want warm krijgen we het toch wel. Niet ver voor de col de Voza strijken we even neer bij een restaurantje voor een glas ijsthee. Het prachtige uitzicht op het dal en een schaaltje zoutjes krijgen we er gratis bij.
Dan nog een stukje steil verder naar de col de Voza (1653 m). Hier verlaten we de route, dalen vandaag niet af naar Bionassay, maar slaan linksaf en stijgen nog een stukje verder naar Bellevue op 1800 m. Het pad loopt langs het spoor van de Tramway du Mont-Blanc, het tandradtreintje dat vanuit Saint-Gervais nu nog tot Bellevue rijdt, maar vanaf morgen naar het Nid d’Aigle voor een nabije blik op de Mer de Glace, een grote gletcher die wij hiervandaan zien liggen.
We beginnen vandaag een vijfdaagse trektocht. Tent en auto blijven op de camping. We vinden het toch een beetje riskant de zichtbaar volgepakte auto een aantal dagen op een openbare parkeerplaats achter te laten. Het kost zo wel wat, maar dat hebben we er dan wel voor over. We zijn van plan tot Landry te lopen en van daar weer terugreizen naar Les Houches. We starten om 8 uur, en gaan in omgekeerde richting weer terug naar de col de Voza. Hier eerst een kop koffie. Het is heerlijk weer, zonnig maar nu nog lekker fris. Truien kunnen al uit en broekspijpen afgeritst. Dan dalen we via steile maar brede grindwegen vrij snel af naar 1300 m. Dat valt nog niet mee. Mijn knieën beginnen aardig te zwabberen. Deze spieren heb ik toch een jaar niet meer gebruikt. We komen voortdurend sportievelingen tegen die hier een of ander parcours rennend afleggen! Voorbij Bionassay raken we ze kwijt, want dan dalen we via een smal paadje verder om een beekje over te steken en aan de overkant weer omhoog. Dan weer verder op een grindweg. Langzaam maar zeker zakken we naar 1000 m, hoewel we tussendoor ook nog wel eens een stukje stijgen. Soms zijn er steile stukken naar beneden; uitkijken dat we niet onderuit gaan op het grind.
gr%20566.jpg gr%20567.jpg gr%20569.jpg gr%20570.jpg gr%20571.jpg gr%20573.jpg gr%20574.jpg gr%20579.jpg gr%20580.jpg gr%20581.jpg gr%20582.jpg gr%20572.jpg gr%20575.jpg gr%20578.jpg gr%20583.jpg gr%20576.jpg els_wandelverslagen049001.jpg gr%20584.jpg gr%20585.jpg gr%20586.jpg

Zaterdag 2 juli 2011

Bellevue - Refuge du Pontet 4 u./6.20 u./15 km

gr%20587.jpg gr%20588.jpg gr%20589.jpg gr%20590.jpg
Voorbij Tresse stijgen we weer langzaam. We picknicken in een hooilandje, maar moeten snel onze spullen bij elkaar grabbelen als de boer zijn gras komt keren. Het laatste stuk gaat over een mooi pad langs de Bon Nant, een snelstromend riviertje. Het plaatsje Contamines-Montjoie laten we, ondanks zijn barokke kerk, links liggen. Ik heb geen puf meer om nog een paar meter te stijgen om er doorheen te lopen. We overnachten een eindje verder in de gîte d’étape Le Pontet (1150 m), even van de route af, op een slaapzaal. Bij de gîte is een camping en beneden is het sanitair. Hier dus lekkere warme douches en fatsoenlijke toiletten. We delen de ruime slaapzaal met 10 anderen, liggen dus gelukkig niet hutje-mutje. Eten doen we in een vlakbij gelegen restaurant, waar de gasten uit de gîte bij elkaar aan tafel de overigens prima daghap krijgen voorgeschoteld. Wij zitten aan tafel bij een moeder en zoon van 13 uit Brussel. Martine spreekt Nederlands, haar zoon Cyprian een beetje, maar hij doet erg zijn best om zijn Nederlands te oefenen. Het is heel gezellig. Zij lopen de Tour du Mont-Blanc en zullen morgen hetzelfde stuk lopen als wij.
gr%20591.jpg gr%20592.jpg gr%20593.jpg gr%20594.jpg
Uitzicht vanaf onze campingplek.