Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
In Armoy (645 m) de eerste stop, even wat eten op een muurtje bij de kerk. Verder weer, steeds stijgend, vooral door bos. Waar het even wat opener wordt hebben we een prachtig uitzicht op de bergen en, terugkijkend, op het meer. We worden belaagd door vliegen; als ik even een foto wil maken komen ze op de lens zitten. Maar ik heb DEET bij me, dus daar smeren we ons mee in en dat helpt goed.
Donderdag 24 juni 2010

Thonon-les-Bains – Chevenoz 7 u./8,5 u.
Het gaat beginnen, het eerste stuk van het Alpentraject van de GR 5. De afgelopen dagen hebben we de route wat verkend, busverbindingen uitgezocht en een bezoek gebracht aan Thonon aan het prachtig blauwe Meer van Genève. De eerste etappe lopen we als dagtocht, dat is met openbaar vervoer te doen. Gistermiddag hebben we de auto vast in Chevenoz neergezet met de bedoeling met de bus terug te reizen naar de camping. Maar we worden aangesproken door een aardige dame, die boodschappen moet doen in Thonon en vraagt of wij mee willen rijden. Via de smalste en steilste binnenweggetjes scheurt ze vervolgens naar beneden, rakelings langs muurtjes, bomen en tegenliggers, wij hotsebotsend achterin, en zet ons keurig af in de buurt van de camping. Ons eerste avontuur al weer achter de rug en een lift gekregen terwijl we niet eens aan het liften waren.
Vanmorgen dan nemen we om kwart over 8 de bus naar het centrum van Thonon. Na een kop koffie vertrekken we vanaf het station (431 m), 10 voor 9, lekker op tijd. Het is prachtig weer, nu al redelijk warm. Zodra we de bebouwing van Thonon achter ons gelaten hebben, lopen we het bos in. Over mooie bospaden gaat het eerste stuk, geleidelijk omhoog. We horen een wielewaal.
Voorbij het dorpje Reyvroz (776 m) gaan we weer een stuk dalen om het dal van de rivier de Dranse over te steken. Deze afdaling naar Bioge (536 m) is niet prettig. Grote stukken bos worden hier gekapt en de oorspronkelijk mooie bospaden zijn finaal kapot gereden door werkverkeer. Voorzichtig zoeken we onze weg, sommige stukken zijn heel modderig (het doet ons denken aan het Forêt de Grémecy in Lotharingen) en markeringen ontbreken af en toe.
Uiteindelijk komen we bij de rivier die we oversteken via een mooie 17e-eeuwse boogbrug en dan gaat het direct weer steil omhoog. Hier zijn de paden vooral slecht door erosie: sterk uitgesleten, keien, boomwortels, modder. We hebben af en toe het gevoel door een rivierbedding te lopen. Ik heb duidelijk een flinke dip en krijg mijn voeten maar moeizaam omhoog, regelmatig even uithijgen. ’t Is ook wel weer wennen, zo’n eerste dag.
gr%20559.jpg gr%20560.jpg gr%20561.jpg gr%20562.jpg gr%20563.jpg gr%20318.jpg gr%20319.jpg gr%20320.jpg gr%20321.jpg gr%20322.jpg gr%20323.jpg gr%20324.jpg gr%20325.jpg gr%20326.jpg gr%20327.jpg gr%20328.jpg gr%20329.jpg gr%20330.jpg gr%20331.jpg gr%20332.jpg gr%20333.jpg gr%20334.jpg gr%20335.jpg
Bij een huis in het gehucht Les Clouz op 900 m. vullen we onze waterflessen bij en verderop even een pauze in een weitje. Dan dalen we weer een stukje door een bos naar 780 m. om een zijriviertje te ‘dwarsen’ en weer steil terug omhoog.
In Le Crêt (882 m) gaan we van de route af om in 10 minuten af te dalen naar Chevenoz (850 m), waar de auto nog staat. Eerst de schoenen flink afborstelen en dan terug naar de camping waar de warme douche wacht. Ik heb, zo blijkt nu, ondanks (of dankzij?) goed afplakken een flinke blaar op mijn rechterhiel. Toch morgen maar verder lopen, nog beter afplakken en hopen dat het goed gaat.
gr%20336.jpg gr%20337.jpg gr%20338.jpg gr%20339.jpg gr%20340.jpg gr%20341.jpg
Wie vanuit Nyon met de boot arriveert in de haven van Thonon kan met het tandradtrammetje (of lopend) naar boven en dan door het stadscentrum naar het station.
In de verte al de punten van de Dent d'Oche en de Château d'Oche. Daar moeten we naar toe, morgen!