Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Dan weer verder, eerst nog een stuk op ongeveer dezelfde hoogte. We vinden in een rustig weitje weer een picknickplek. Dan gaan we het bos in, een aantal kilometers stijgend over een asfaltwegje. Het loopt makkelijk naar boven zo. In de berm staan veel frambozen, bosbessen en bosaardbeitjes. Handenvol plukken we. Je hebt hier zo een pot jam vol. Wij eten ze zo maar op. Het hoogste punt vandaag ligt op 1212 m, daarna langzaamaan zakken, maar nu weer onverhard.

Vrijdag 14 augustus 2009

Mouthe – Chapelle-des-Bois 21 km

We gaan weer een trektocht maken; twee of drie dagen, dat hangt een beetje van het weer af. Gisteren een rustdag, de route wat verkend, transportmogelijkheden bekeken en hotels besproken. Ook hebben we de campingeigenaar laten weten van onze plannen en dat we er dus een paar nachten niet zullen zijn. We starten liftend vanaf de camping, dat leek ons de best optie, openbaar vervoer is er, zeker in de zomervakantie, niet. Even over half 9 staan we onderaan de weg die richting Mouthe gaat te liften. Er is niet veel verkeer, maar na een kwartier kunnen we meerijden. Nog twee keer moeten we overstappen, maar iedere keer hebben we vlot een lift en zo zijn we binnen een uur in Mouthe. We starten met koffie bij de bakker annex theesalon, waar we ook sandwiches voor de lunch inslaan. Om 10 uur gaan we op pad; het is al prachtig weer, zonnig en het wordt weer zo’n 24°. Met een beetje wind om het aangenaam te houden.
De eerste 7 km tot Chaux-Neuve lopen we aan de overkant van het dal, grotendeels op hoogte, soms een stukje stijgen en dalen, door velden en bos. In Chaux-Neuve (982 m) leggen we even aan voor nog een kop koffie en we nemen er een stukje abrikozentaart bij.
Redelijk geslapen (het lag niet aan de bedden, die waren prima) en een goed ontbijt. Hier vinden we zelfs beleg als ham en kaas. Om kwart over 9 gaan we op pad, we krijgen een flinke picknick mee. Het is prachtig weer, wolkeloos en helder.

Zaterdag 15 augustus (Maria Hemelvaart)

Chapelle-des-Bois – Les Rousses 20 km (+1)

We beginnen met de klim naar de rotswand die we gisteren al voor ons zagen liggen. Een flink stuk steil omhoog, zigzaggend over een smal paadje met rotsblokken en boomwortels. Bertus helpt me over de lastigste passages en met een uur zijn we boven op de Roche Champion (1326 m) en genieten we een poosje van het prachtige uitzicht. Schitterend is het hier. We kijken heel ver en beneden in het dal zien we Chapelle en ook ons hotel heel klein liggen.
Het zwaarste stuk hebben we gehad. Maar dan volgt nog een paar kilometer door het bos langs de rand (maar wel op veilige afstand) van de rotsen en vlak langs de Zwitserse grens, af en toe omhoog en omlaag, stijgen nog even verder naar 1354 m, over paadjes met rotsen en boomwortels. We moeten ons goed concentreren waar we onze voeten zetten, hier en daar is het glibberig en soms heb ik mijn beide handen nodig om mezelf op de rotsen omhoog te trekken. Al met al geen makkelijk pad en het schiet natuurlijk niet zo op. Pas tegen 12 uur (na 5 km) zijn we bij een tweede uitzichtspunt op de Roche Bernard (1290 m). We komen sinds gisteren regelmatig en zo ook hier, andere GR5-wandelaars tegen: een groep van vier Franse mannen met zware bepakking, die we nog niet anders gezien hebben dan hijgend en puffend net boven, of pauzerend, pratend en etend. Het Franse viertal had wat moeite de markeringen te vinden en zijn via een andere route op de Roche Bernard gekomen. En drie Franse jongens die er flink de sokken in hebben, ook met zware bepakking en in het bos gevonden wandelstokken. Gisteravond zagen we ze wildkamperend in Chapelle.
We gaan weer verder, verlaten nu de rotswand en gaan verder het bos in, na een poosje via brede boswegen. Deze zijn stukken beter te belopen. Toch vinden we het zwaar: we stijgen en dalen regelmatig een stukje, zijn al veel energie kwijtgeraakt in de eerste kilometers en we lopen urenlang in de volle zon. En het is heel warm, precies weten we het niet, maar toch zeker 25°. Verder dus de hele dag door het bos, veel vergezichten zijn er niet. We vinden met enige moeite een picknickplek langs het pad, een beetje in de schaduw. Uit onze panier pique-nique komt weer een heleboel lekkers: brood, ham, kaas (Comté en Morbier), eitjes, appels, bakje salade, minicakejes, zakje chips. Ook twee flesjes water zijn erbij en dat komt goed uit, want er is onderweg geen gelegenheid onze flessen bij te vullen. De drie Franse jongens komen we weer tegen en we maken een praatje: zij zijn van plan de komende week het Meer van Genève over te steken en er nog een stukje van de Alpen bij te pakken. De mannen zien we niet meer terug. Weer verdwaald?
Hoewel we de markeringen blijven volgen, lopen we op het laatst toch een iets andere route dan beschreven in het boekje. Routewijziging? Het wordt als we in Chapelle (1090 m) aankomen niet duidelijk, want de GR5 richting Chaux-Neuve wijst toch een andere richting uit. Maakt niet uit, we zijn er om 17 uur, kunnen heerlijk even uitrusten in hotel Les Mélèzes en de douche is prima (overnachting half pension à € 50 p.p.). Voor het eten een drankje op het terras en daarna een heerlijk viergangenmenu met veel regionale producten. Nog even een hap frisse lucht in het stille dorpje en vroeg naar bed.
Als we in de buurt van Chapelle-des-Bois komen, krijgen we meer zicht. Aan de overkant van het dal zien we de rotswand waar we morgen naar toe moeten. Hm, ben benieuwd.
In Les Rousses (1120 m) aangekomen wil ik een foto maken van de toeristische drukte. Toevallig lopen dan de jongens in beeld en neem ik een foto van ze. Dat vinden ze wel leuk en ik noteer een e-mailadres om de foto op te sturen. We strijken dan nog even neer op een terras voor een glas ijsthee, daar zijn we wel aan toe. Dan nog een kilometer lopen in de richting van La Cure (waar we morgen langs komen) naar ons hotel Au Gai Pinson, waar een leuke kamer en een heerlijke douche wacht. ’s Avonds ook hier weer een heerlijk diner met de gebruikelijke streekgerechten. We eten meer dan goed voor ons is. Daarna naar onze kamer, het bed ligt heerlijk. Even lezen en slapen.
Mouthe.
Bij Chaux-Neuve.
Skischans bij Chaux-Neuve.
Chapelle-des-Bois.
Buiten het dorp was ooit een kerkhof voor pestlijders.
Uitzicht vanaf de Roche Bernard op het Lac de Bellefontaine.