Verslag van het Pieterpad, gelopen in 2001 en 2002.
Om zeven uur staan we op. Op zondagmorgen is er geen openbaar vervoer in dit deel van Limburg en liften is ook geen optie, omdat er geen snelle verbindingsweg is van Swolgen naar Venlo. Maar we hebben uitgevogeld, dat er wel een bus gaat vanuit Venlo naar Arcen aan de overkant van de Maas. Dan kunnen we met de pont over en de resterende vier kilometer liften. De bus vertrekt om 9.10 uur, dus even doorwerken, ontbijten, tent afbreken. Het lukt, om 9.00 uur zijn we in Venlo, vinden een parkeerplek en halen de (taxi)bus. Van de pont af moeten we nog wel een eind lopen. Er is weinig verkeer op zondagmorgen, maar uiteindelijk krijgen we toch een lift. Eerst maar koffie mét op een terras. Dat blijken we te delen met deelnemers van de Kennedy-mars, een prestatietocht van 40 kilometer. Er is ruim 30º voorspeld! Wij hoeven “maar” de helft en dat valt al niet mee. Om 10.30 uur starten we. Het eerste stuk gaat goed, veel door het bos, lekker windje. Bij Grubbenvorst gaan we na een heerlijk ijsje met de pont de Maas weer over. Het laatste stuk is veel kaler, weinig schaduw, maar meestal wel wind. We pauzeren wel een paar keer extra, het is behoorlijk zwaar. Om 16.15 uur zijn we bij de auto. De thermometer geeft 32,5º.
Zaterdag 17 augustus 2002

Etappe 20: Vierlingsbeek - Swolgen 21 km.
Vrijdagmiddag zijn we vertrokken en hebben we ons tentje opgezet op de camping van Landgoed Geysteren. Een prachtig plekje, pal aan de oever van de Maas.
Zaterdag staan we vroeg op om met het openbaar vervoer van Swolgen naar Vierlingsbeek te kunnen reizen. Dat lukt. Eerst met een taxibusje naar Venray en vervolgens per trein naar Vierlingsbeek. Reistijd ± 40 minuten. Dan een kwartier lopen om het Pieterpad weer op te pikken. Het wordt een warme dag, dus vroeg vertrekken is prima.
Zondag 18 augustus

Etappe 21: Swolgen - Venlo 21,5 km
Zaterdag 14 september

Etappe 22: Venlo - Roermond 31 km.
Het is nog steeds “kampeerweer”, dus staan we op een boerderijcamping bij Roermond. Gisteravond zijn we pas om 20.30 uur aangekomen. We hebben de tent in het bijna-donker opgezet, wat overigens uitstekend ging bij het licht van de koplampen. Vannacht zijn we een poos wakker gehouden door een optreden van de Golden Earring in een naburig dorp, maar toch staan we om 7.00 uur op. Het is mistig, maar niet koud. Na het ontbijt verslepen we, op aanwijzingen van onze gastvrouw, even een koelkast in de recreatieruimte, zodat de stekker in het stopcontact kon en onze etenswaren erin. Dan snel naar station Roermond en om 8.39 uur de trein naar Venlo. Om 9.10 uur gaan we op Pieterpad. Dit is de langste etappe van de route. De mist is opgetrokken, het is wel bewolkt, maar af en toe komt de zon er doorheen en de truien gaan al snel uit. Het is een lekkere wandeltemperatuur. Onderweg pauzeren we even op een bankje en om 12.00 uur nemen we koffie mét op het terras van “De Grens”, waar we achter elkaar een gastenboek onder onze neus geschoven krijgen. De route is mooi, met leuke stukken over het hoogterras van de Maasoever vlak langs de steile hellingen, maar ook lange rechte einden door het bos met af en toe wat klimmetjes, dan weer in Nederland, dan weer in Duitsland. We speuren hevig naar wild, wat hier gezien de grote hoeveelheid hoogzitten en Wildackers (“Betreten verboten”) in groten getale moet leven. Maar ze laten zich niet zien. Wel worden we later op een bospad bijna van de sokken gereden door ander “wild”: een groep oude zijspanmotoren, die gezellig een off-the-road-toertocht maken. De laatste 2 à 3 kilometer is een lange rechte weg door de buitenwijken van Roermond. Niet bepaald interessant, waardoor de laatste loodjes behoorlijk zwaar zijn, maar om 17.00 uur zijn we weer bij de auto.
Dit is een echte “kapellen”-etappe: we passeren vier kapellen en bovendien zien en horen we ook nog een blaaskapel op een boerenkar, getrokken door een tractor. Onderweg bezoeken we in Holthees de mooie Mariakapel. In Smakt strijken we neer voor koffie mét. Na weer een ontmoeting met Ome Piet (“Dag collega's, heb ik jullie gisteren ook niet gezien?”), wandelen we door het bos. Het is heerlijk rustig, we komen verder niemand tegen. Bij de Willibrorduskapel, met put, midden in het bos, pauzeren we even.
Deze etappe is behoorlijk afwisselend; een eind verderop lopen we over een heel smal, door brandnetels overwoekerd paadje langs een beek in de brandende zon. Het is 30º, ons tempo ligt dus niet zo hoog, maar om 16.00 uur zijn we in Swolgen en vinden we ook hier weer een terrasje met heerlijk koele ijsthee.
We hebben gisteren na terugkomst op de camping een hete douche genomen om de spieren weer soepel te krijgen, een pizza laten bezorgen en vroeg de tent in. Ruim 30 km lopen is niet echt meegevallen.
Toch maar weer vroeg op vandaag, ontbijten, tent afbreken en de trein van 9.30 uur uit Echt genomen. Tien minuten later staan we buiten station Roermond. Mijn spieren zijn stijf en de voeten voelen ook niet helemaal jofel. De route gaat eerst door het stadscentrum om de prachtige Munsterkerk heen, waar we niet ingaan, omdat er net een dienst aan de gang is. Buiten Roermond lopen we door open veld. Mooi, want het landschap gaat wat glooien. In St. Odiliënberg de eerste stop voor koffie mét. Het lopen valt niet mee vandaag, het tempo van gisteren haal ik lang niet. Toch maar weer verder, nu door een mooi bos. Net buiten Montfort picknicken we voor de deur van de kasteelruïne. Was het vanmorgen vroeg afwisselend zonnig en bewolkt en tamelijk fris, nu is het prachtig weer geworden en redelijk warm (21°). De rest van de route gaat door akkers (we komen prei, asperges, koolzaad en maïs tegen) en door bos. Nog een laatste stop bij een meertje voor wat drinken, een krentenbol en een pleister voor een blaartje en om 16.15 uur zijn we weer bij de auto (incl. 1½ km van het eindpunt etappe tot het station).
Zondag 15 september

Etappe 23: Roermond - Pey (gem. Echt) 20,5 km.
Mariakapel Holthees.
Willibrorduskapel op het landgoed Geijsteren.
Bij Wanssum.
Kasteelke bij Meerlo.
Heideveldje in het Schuitwater bij Swolgen.
Rozen bij Lottum.
En ook Afrikaantjes.
Kapel bij Houthuizen.
De Maas bij Grubbenvorst.
Grenspaal in het Brachterwald.
De Swalm.
Roermond, Munsterkerk met standbeeld van architect Cuypers.