Verslag van het Pieterpad, gelopen in 2001 en 2002.
Vrijdagmiddag vertrekken we al op weg naar Elten. Het heeft de hele dag geregend, maar hoe zuidelijker we komen, hoe beter het weer. In de buurt van Elten vinden we na enig zoeken de camping. Tent opgezet, heerlijk gegeten in Elten en vroeg naar bed. Na het ontbijt parkeren we de auto in Elten en van hieruit gaan we liften. Het duurt even, maar na bijna een kwartier kunnen we met iemand mee tot 5 km voor Doetinchem. Hier krijgen we direct weer een lift: twee dames, een vrouw met haar bejaarde moeder, die gaan winkelen in Doetinchem. Eigenlijk nemen ze nooit lifters mee, vertellen ze, maar wij zien er niet uit “alsof we een revolver in onze rugzakken hebben”. Ze zetten ons in het centrum af, waar we maar weer eens beginnen met koffie (en appeltaart). En passant kopen we ook nog een jas. Om 11.00 uur gaan we dan aan de wandel. Mooi weer, wel wat wolken, maar de zon schijnt er doorheen. Het wordt ook al gauw warm. Later begint het wat meer te dreigen, maar het blijft gelukkig droog. Het eerste stuk is niet zo interessant. We lopen over de Oude Doetinchemse Weg, ooit een mooie weg, maar nu bijna gewurgd door bedrijventerreinen en nieuwe wegen. Later komen we uit bij het Bergher Bos en het Montferland. Hier gaat het steil omhoog. Hier en daar zien we bosbessen en die laten we natuurlijk niet hangen. Het grootste deel van de route loopt door het bos en stijgt en daalt voortdurend, prachtig! Om 15.50 uur zijn we in Hoch Elten, het eindpunt van de etappe.
Maandag 21 mei 2002 (2e Pinksterdag)

Etappe 14: Vorden - Doetinchem 25 km.
Eindelijk gaan we weer eens een stukje Pieterpad lopen. Na een voorjaar met volle weekends en drie dagen wandelen in Drenthe in de meivakantie, werd het nu toch hoog tijd. Vanwege de reistijd en om morgenochtend toch vroeg te kunnen gaan lopen, rijden we zondagavond al naar een camping bij Zelhem en overnachten we daar in het tentje van zoon Bart. We hebben een prachtig plekje aan de rand van de minicamping, met uitzicht op de nog kale akkers. Het is mooi weer en we kunnen nog een poos buiten zitten lezen, voordat we erin kruipen.
De volgende morgen staan we om 8.00 uur op … denken we. Als Bertus om 8.30 uur de bestelde broodjes wil ophalen, blijkt zowel wekker als horloge een uur voor te staan. Het is pas half acht! De broodjes zijn er nog niet, dus dan maar eerst een uurtje lezen. De zon schijnt en de thee is al klaar. Na het ontbijt in de zon brengt de boer ons naar Vorden en starten we om 9.45 uur. Het is prachtig weer en de eerste kilometers zien we geen mens. Maar na de koffiestop (met appeltaart) in Linde wordt het drukker: fietsers, skeelers en Pieterpadders. We hebben er lekker de sokken in en vinden een rustig picknickplekje in het bos. Vlak voor Zelhem rijden af en toe paarden met wagens over het bospad. Bij Zelhem blijken de Zelhemse Paardendagen plaats te vinden, een enorm evenement. We moeten er zelfs een stukje voor omlopen: het parcours loopt over het Pieterpad. Voorbij Zelhem is het nog maar een klein stukje en om 15.15 uur zijn we weer bij de camping, die vlak voor Doetinchem aan de route ligt. We hebben een paar kilometer te weinig gelopen, maar Doetinchem bekijken doen we de volgende keer wel.
Zaterdag 8 juni

Etappe 15: Doetinchem - Hoch Elten (D) 19 km.
Zondag 9 juni

Etappe 16: Hoch Elten - Millingen aan de Rijn 12 km.
Na een goede nachtrust in de tent pakken we ons boeltje en zetten de auto neer in Elten. Van hieruit lopen we omhoog naar Hoch Elten, waar we, direct weer dalend, om 10.00 uur onze etappe beginnen. Het is prachtig weer. We lopen richting de Rijn, die inderdaad bij Spijk (en dus niet bij Lobith) ons land binnenkomt. Spijk vinden we een wat deprimerend dorp, met kneuterige huisjes en een gesloten café. Er volgen een aantal kilometers over de Rijndijk, waar we de weg helaas moeten delen met fietsers en auto's, maar het is er wel mooi! In Tolkamer is er dan koffie met appeltaart en uitzicht op de rivier. De route is maar kort. Om 13.00 uur varen we met het pontje over, maken een foto van de kerk in Millingen en een uur later staan we alweer op de noordoever. Terug willen we zoveel mogelijk liften, maar het eerste stuk is fiets- en wandelpad. Dit moeten we dus lopen, al snijden we zoveel mogelijk af, onder andere over het terrein van een steenfabriek. Verderop rijden wel auto's, maar omdat het zondag is en vanwege het mooie weer vooral gevuld met complete gezinnen, dus geen plek voor lifters. De laatste twee kilometer krijgen we dan toch nog een lift van een vriendelijke Duitse skinhead en om 15.45 uur rijden we uit Elten weer weg, terug naar huis.
In de buurt van Zelhem.
Aan de voet van het Bergher Bos.
Stiftskerk op de Elterberg.
Hoog-Elten vanuit Spijk.
Bij Spijk komt de Rijn ons land binnen.