Verslag van het Pieterpad, gelopen in 2001 en 2002.
Weer vroeg de deur uit en fietsen mee. Dit keer maar eerst naar Holten gereden en dan fietsen naar Hellendoorn. Dit fietsen bevalt toch niet goed; tegen de tijd dat we gaan lopen, zijn we (ik vooral) warm en bezweet en heb ik vermoeide beenspieren. Zal wel een conditiekwestie zijn, maar toch.
Direct aan het begin stoppen we al voor koffie met dit keer warme apfelstrudel. Heerlijk! De route is schitterend: eerst door het bos, dan over de hei op de Sallandse heuvelrug. Door de vele regen van de afgelopen weken moeten we nogal eens door de modder waden. Jammer, dat de zandpaden hier en daar zo kapot gereden zijn door mountainbikes. Het is vandaag niet zo mooi weer, wat somber en nevelig, hooguit 12º, maar al wandelend heb je daar niet zoveel last van en gelukkig is het droog.
We hebben al vaker gemerkt, dat er vrij veel bankjes op de route staan, alleen niet op het moment dat we er behoefte aan hebben. Ook nu is dat weer het geval als we onze boterhammen willen gaan opeten. Op een redelijk droge wal langs het pad hebben we onze plaid maar weer uitgespreid en zo lukte het ook. Het bos staat vol met prachtige paddestoelen.
Om 16.00 uur dalen we af naar Holten, halen de fietsen op in Hellendoorn en keren we weer huiswaarts.
Zondag 16 september 2001

Etappe 10: Ommen - Hellendoorn 20 km.
Na twee weekends met respectievelijk corso en regen gaan we weer op stap, ook al zijn er buien voorspeld. Het ziet er echter goed uit 's morgens, dus we wagen het erop. Eerst rijden we naar Hellendoorn, fietsen gestald en verder naar Ommen. Om 10.45 uur gaan we lopen. Het is lekker weer, 15º, goed om te wandelen.
De route is prachtig, voert over de Archemer- (75m) en Lemelerberg, die als natuureilanden in het cultuurlandschap liggen. De hei is bijna uitgebloeid, maar toch hier en daar nog wat paars. Aan de Regge een stop voor koffie met appeltaart. Op de Lemelerberg krijgen we de eerste bui, maar we lopen in het bos en hebben onze poncho's bij ons. Hoewel het daarna nog flink dreigt, rommelt en er ook nog een paar druppels vallen, lopen we min of meer tussen de buien door en valt het dus erg mee. Onze boterhammen kunnen we tussen de middag gewoon op een bankje in de zon opeten.
Om 15.45 uur zijn we in Hellendoorn en dan moeten we nog 50 minuten fietsen naar Ommen; vinden we niet echt leuk meer. In Hellendoorn stuiten we op een folkloristische optocht van paarden en wagens met mensen in klederdracht. Zo zie je nog eens wat.
Zondag 23 september

Etappe 11: Hellendoorn - Holten 15 km.
Zaterdag 6 oktober

Etappe 12: Holten - Laren 15 km.
We trekken er eens een weekendje op uit. Om half negen gaan we van huis om de bus van 10.10 uur in Laren te halen. Dat lukt dus net niet; we komen een paar minuten te kort. Dan maar eerst koffie met appeltaart, we hebben een uur de tijd tot de volgende bus. Tijdens de koffie bestuderen we uitvoerig de kaart en besluiten we te proberen te liften; er gaat een doorgaande weg naar Holten. Dat gaat goed, al na zo'n tien minuten hebben we een lift. Het gevolg is dat we om 11.00 uur al in Holten zijn; een kwartier reistijd in plaats van een uur met openbaar vervoer (bus, trein). In Holten kopen we eerst dropjes voor onderweg en kijken we wat rond op een rommelmarkt. Dan gaan we op pad. Het is lekker weer, de zon is gaan schijnen en het wordt uiteindelijk 20º. De route is weer leuk, vooral cultuurlandschap nu, maar de maïs is op veel plaatsen al gemaaid, dus meer zicht. Vlak voor Laren bezichtigen we uitgebreid het kasteel en de tuinen van Verwolde en de vlak daarbij staande dikste eik van Nederland.
Om 17.00 uur zijn we in Laren en gaan we per auto naar ons overnachtingsadres vlakbij Vorden. Een aangename verrassing. We hebben een eigen appartementje: het voorhuis van een boerderij met eigen ingang, gezellig ingerichte woonkamer, slaapkamer en douche/wc. We worden door gastvrouw Groot Jebbink verwelkomd met koffie en koek.
's Avonds eten we in 't Wapen van 't Medler, eenvoudige kaart, maar zeer goede kwaliteit. We konden geen pap meer zeggen en lagen dus vroeg onder het dekbed.
Zondag 7 oktober

Etappe 13: Laren - Vorden 15 km.
Dit is de laatste etappe van boekje 1.
We hebben heerlijk geslapen tot 8.30 uur. Om 9.00 uur arriveert het ontbijt, overdadig! Diverse soorten brood, thee, glaasje jus, roomboter, zoet en hartig beleg, gekookt en gebakken ei, fruit, noem maar op. Voldoende voor ontbijt en lunchpakket. Heerlijk!
Hierna brengt onze gastheer ons naar Laren, waar we eerst koffie drinken, zonder appeltaart na zo'n ontbijt.
Om 10.45 uur gaan we lopen. Het is wat frisser dan gisteren, bewolkt, maar droog. Na een uur of twee lopen verorberen we onze lunch. De zon is inmiddels gaan schijnen en de temperatuur toch nog 19º. In de buurt van Vorden passeren we een aantal mooie kastelen en buitenplaatsen. Om 14.15 uur komen we aan bij kasteel Vorden, het eindpunt van deze etappe. We zitten nu ongeveer op de helft van het Pieterpad, ± 230 km. We lopen nog wat om het mooie kasteel heen, zoeken daarna de auto weer op en keren om 15.00 uur huiswaarts.
Archemerberg.
Haarlerberg bij Nijverdal.
Schipbeek.
Huis Verwolde.
Dikke boom.
Kasteel Den Bramel bij Vorden.
Kasteel Vorden halverwege het Pieterpad.