Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
We komen over een soort plateau vol met ruïnes van herdershutjes en boerderijtjes. Er staat zelfs een kapel in puin, alleen het klokkentorentje lijkt nieuw. Het ziet er allemaal wat bizar uit, bijna alles helemaal of deels ingestort, maar we zien ook een huis dat bewoond lijkt en een hutje met daarbij een schaapskudde. Toch kun je hier alleen maar te voet komen. Wat lager zien we nog meer hutten, maar in wat betere staat. Er moet hier ooit toch wel iets van een bloeiende agrarische gemeenschap gewoond hebben. We dalen verder af via zigzagpaadjes, ook alleen maar lastig vanwege alle stenen die erop uitgestrooid zijn, waarschijnlijk om erosie tegen te gaan. De begroeiing is al behoorlijk mediterraan: kruidig, lavendel. Zo lopen we Roya, dat we al onder ons zagen liggen, binnen (1500 m), een gehuchtje aan het eind van een smalle weg, maar wel met een gîte, Ma vieille école, waar we geboekt hebben. Ooit was dit dus het schooltje van het dorp. Misschien ook voor de kinderen die in al die hutjes daarboven gewoond hebben? We hebben een eigen kamertje met een stapelbed, douche en toilet zijn op de gang. Ziet er netjes uit, maar wat we een beetje missen zijn haken en plankjes om je spulletjes op te hangen of neer te leggen. We mieteren de boel nu maar op de vloer. De rest van de middag brengen we lezend op het terras door. Er zijn weinig andere gasten. We krijgen ’s avonds een heerlijke maaltijd voorgeschoteld door de beheerder: soep, rijst met een prutje van vlees en groenten, fromage blanc met frambozensaus. Om 9 uur naar bed, want morgen vroeg op.
Na een paar dagen rust gaan we een meerdaagse tocht maken. Het is nog steeds erg warm, maar de temperatuur lijkt de komende dagen iets onder de 30° te zakken. Carol en Hilly zijn eergisteren vertrokken. Omdat zij met een tent lopen kunnen ze meer hun eigen gang gaan en in alle vroegte en ’s avonds lopen. Wij doen het maar zo. We vertrekken om 7 u om nog zoveel mogelijk van de ochtendkoelte te profiteren. Het eerste stuk gaat licht afdalend over een asfaltwegje, de oude weg naar Nice. Nou, gewoon maar volgen zou ik zeggen, dan komen we er wel. Maar nee, dit is de GR5. Verderop nemen we een smal stijgend paadje dat ons op de huidige hoofdweg naar Nice brengt. En ook die verlaten we weer voor een steil stijgend pad in de richting van Auron. Het is een breed pad door het bos, vol steenslag, maar we vinden het juiste ritme en we stijgen langzaam maar gestaag. Verderop wordt het pad smaller en gaat het zigzaggen. Ook nu in slentertempo, bocht na bocht, er komt geen eind aan. Het is al snel warm geworden en er zwermen wolken vliegen om ons heen. Als ik even stil sta voor een foto wordt ik in mijn been geprikt door een horzel of zoiets. Ik laat bijna mijn fototoestel vallen, maar gelukkig heb ik het koordje om mijn pols. Als we eindelijk boven zijn (1665 m) en Auron in zicht krijgen, blijkt dat onder ons te liggen en moeten we ruim 60 m dalen. Is dat even een verspilling van energie. In Auron (1602 m), zo’n wat sfeerloos wintersportoord, strijken we neer op een terrasje met heerlijke loungestoelen in de schaduw voor een glas ijsthee. We maken hier een lange pauze, kopen extra waterflesjes.
Als we verder gaan en de stoeltjeslift naar de Blainon, vooral gebruikt door mountainbikers, passeren, kunnen we de verleiding niet weerstaan om ons op die manier naar boven te laten vervoeren. Het is warm, morgen een zware dag, we worden misschien een beetje GR5-moe. Nice is in zicht, is nog steeds ons einddoel, maar het kost dit jaar (door de warmte?) zoveel moeite. Nu zoeven we heerlijk naar boven (2112 m). Daar lopen we nog ruim een half uur naar de col de Blainon (2011 m), eerst op hoogte, dan een stukje afdalen. We moeten een beetje zoeken, het is wat verder dan we dachten. Dan gaan we afdalen naar Roya. Dat is goed te doen. Aan het begin een beetje langs het balkon. De paadjes zijn smal en erg stenig en dat loopt wel wat lastig, maar we hebben alle tijd en doen het rustig aan.

Woensdag 8 juli 2015

Saint-Étienne-de-Tinée - Roya 4.15 u / 7 u / 14,2 km

gr%201424.jpg gr%201425.jpg gr%201426.jpg gr%201427.jpg gr%201428.jpg gr%201430.jpg gr%201431.jpg gr%201432.jpg gr%201433.jpg gr%201434.jpg gr%201435.jpg gr%201436.jpg gr%201437.jpg gr%201438.jpg gr%201439.jpg gr%201440.jpg gr%201441.jpg gr%201442.jpg gr%201443.jpg gr%201444.jpg gr%201445.jpg gr%201446.jpg gr%201447.jpg gr%201448.jpg gr%201449.jpg gr%201450.jpg gr%201451.jpg
chapelle Saint-Sébastien
terugblik op St.-Étienne-de-Tinée
Auron
nog een chapelle t.-Sébastien, nu in ruïnes
Roya
gîte d' étape Ma vieille école
ons uitzicht vanuit de gîte