Verslag van de GR 5, vanaf 2003.

Zaterdag 27 juli 2013

Sachas - Brunissard 5.30 / 8 u / 15,4 km

We gaan weer een paar dagen achter elkaar wandelen, zien dat we deze zomer nog tot Ceillac komen. Er wordt grote hitte verwacht, dus we staan al om 6u15 op en vertrekken om 7u15 naar het station waar we een taxi besteld hebben. Deze brengt ons naar het punt waar we woensdag de GR5 verlaten hebben. We hebben er toch maar vanaf gezien om vanuit de camping naar dit beginpunt omhoog te lopen; het is verder dan we aanvankelijk ingeschat hadden, zeker 150 m omhoog, een uur extra lopen. En met de klim die we nog voor de boeg hebben en een nog maar nauwelijks genezen hiel vinden we dat niet zo’n goed idee. En zo starten we onze etappe om kwart voor 8, het is nog lekker fris. Eerst een stuk grindpad, dan het bos in via een vrij steil stijgend slingerend pad, goed te doen. Dan komen we weer uit op het grindpad en gaat het rechtuit vals plat omhoog. Na precies een uurtje lopen zien we een picknicktafel; even pauze. Verderop wordt het asfalt en ja, daar rijden ook auto’s. Fransen wandelen graag in de bergen, maar rijden dan eerst met de auto naar een zo hoog mogelijke plek. We arriveren in het gehuchtje Chalet des Ayes (1711 m). Een bordje wijst naar een buvette waar we een kop koffie drinken en een fles water bijvullen.
Dan weer een steil stijgend bospad. Het is (om 10 uur!) inmiddels al behoorlijk vochtig warm geworden en het klimmen valt niet mee. We zijn pas halverwege! Maar na een poosje wordt het minder steil en lopen we door een idyllisch dalletje. Net als we uitkijken naar een geschikte plek om wat te eten: al weer een picknicktafel. Zo zie je ze nooit en zo … Dan weer verder over een stukje grindpad, maar het laatste stuk boven de boomgrens is weer aardig steil. We hebben last van de ijlere lucht (onze tiendaagse rustpauze was natuurlijk te lang) en moeten regelmatig uithijgen. Maar het is niet erg, we doen het rustig aan en genieten van het uitzicht en het prachtige landschap. Om kwart voor 1 zijn we op de Col des Ayes (2477 m volgens ons boekje, 2549 m volgens het bordje; scheelt nogal wat). We worden er bijna afgeblazen, er staat een stevige en zelfs frisse wind. We zoeken een plekje in de luwte om even uit te rusten en rond te kijken; schitterend hier!
Na een kwartiertje gaan we afdalen, even een lastig stukje door de stenen om een sneeuwveldje heen dat net onder de col ligt. Maar eng is het niet. Ook de rest van de afdaling geeft geen problemen; eerst smalle paadjes in lussen bergaf (maar geen diepe afgronden).
Verderop een breed, eerst zigzaggend grindpad, afgewisseld met wat smallere paden. We hebben af en toe wat last van rollende stenen en kleine glijpartijtjes. Om de paden tegen teveel uitslijten te beschermen wordt er hier en daar grind en steenslag op gestrooid, maar dat loopt natuurlijk niet zo prettig. Het is wel warm! We lopen in de volle zon en die brandt. Voor Brunissard is een camping en wordt het pad een asfaltweg. We drinken nog even een glas icetea op het terras van het eerste gebouw in Brunissard dat we tegenkomen, een pizzeria, en vinden dan, na even vragen, al vrij snel onze gîte d’ étape Les Bons Enfants (1775 m). We slapen op een ruime zespersoonskamer die we delen met een ander stel. De kamer heeft een eigen badkamer waar we meteen gebruik van maken, heerlijk. Lekker opgefrist daarna in de schaduw met een biertje/wijntje verslag bijwerken en lezen. Prima wandeling vandaag. Wel weer een blaar op mijn rechterhiel vandaag, een andere plek. Die hiel wordt onderhand een vreemde lappendeken van allerlei kwetsuren. Hoe moeten we dit in vredesnaam nog afplakken?! We delen de tafel met andere wandelaars, meest Fransen, maar naast ons een jong Belgisch stel waar we een aardig gesprek mee hebben. Het eten is weer prima. Na het eten nog even een rondje door het dorp en dan vroeg in bed.
gr%201119.jpg gr%201120.jpg gr%201121.jpg gr%201122.jpg gr%201123.jpg gr%201124.jpg gr%201125.jpg gr%201126.jpg gr%201127.jpg gr%201128.jpg gr%201129.jpg gr%201130.jpg gr%201131.jpg gr%201132.jpg gr%201133.jpg gr%201134.jpg gr%201135.jpg gr%201136.jpg gr%201137.jpg gr%201138.jpg gr%201139.jpg gr%201140.jpg gr%201141.jpg gr%201142.jpg gr%201143.jpg gr%201144.jpg gr%201145.jpg gr%201146.jpg gr%201147.jpg gr%201149.jpg
chapelle St.-Laurent bij Sachas
buitenwijken van Briançon in de ochtendzon
chapelle Ste.-Elisabeth in Chalet des Ayes
terugblik Ch.des Ayes met de buvette
terugblik
voor ons de col des Ayes
Daar liepen we net.
op de col
uitzicht richting Briançon
afdaling
Paddenstoelen op grote hoogte.