Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
We houden wel even een pauze; even de rugzakken af en een Mars eten. Hoe lager we komen, hoe warmer het wordt. We komen nogal wat wandelaars tegen op weg naar boven, zwaar puffend en zwetend. Om half 12 zijn we bij het station van Les Houches (1008 m). De trein gaat om 3 minuten voor 1, dus wandelen wij nog even het dorp in om wat te eten. Bij de eerste bar die we tegenkomen, nemen we op het terras in de schaduw de dagschotel: een heerlijke salade met gemarineerde kip. Ruim op tijd zijn we terug op het station en stappen dan in de Mont-Blanc Express. Kaartjes konden we op het station niet kopen, maar dat lukt zonder problemen bij de conducteur. Het is een prachtig ritje in de panoramatrein door het dal met zicht op de hoge bergen. In St.-Gervais moeten we overstappen en dan zijn we om 5 over 2 in Cluses. De auto staat er nog, in de brandende zon. Het is hier weer ruim 30°. We rijden terug naar de camping. Morgen terug naar huis.

Donderdag 8 juli 2010

Bellachat – Les Houches 2 (2,5) u./4 u.

Als een blok geslapen, maar om een uur of 6 beginnen mensen al op te staan en worden wij ook wakker, dus gaan we er maar uit. De laatste wandeldag! Ontbijten, spullen opruimen en nog even wat foto’s. Het is al weer mooi weer en de Mont-Blanc ligt weer te schitteren in de zon.
Even na half 8 gaan we op pad, nu volgt de lange afdaling naar Les Houches. De aangegeven tijd in het boekje lijkt te optimistisch, volgens de bordjes is de afdaling minstens een half uur langer. Het eerste stuk is steil en lastig. Angsthaas die ik ben schiet dat dus niet op. Als we een paar honderd meter lager zijn, wordt het wat beter, maar af en toe hebben we nog steeds lastige stukken en hier en daar wat klauterwerk met leuninkjes en zo. Wel zien we weer een paar steenbokken en prachtige bloemen. Het blijft over het algemeen vrij steil en onze knieën beginnen weer aardig te protesteren.
Einde van dit mooie, maar (in)spannende Alpentraject. Gaan we volgend jaar verder? We zullen zien …
gr%20544.jpg gr%20545.jpg gr%20546.jpg gr%20547.jpg gr%20548.jpg gr%20549.jpg gr%20550.jpg gr%20551.jpg gr%20552.jpg gr%20553.jpg gr%20554.jpg gr%20555.jpg