Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Hier hebben we weer een overweldigend uitzicht op o.a. de Dents du Midi en daarachter de Mont-Blanc. We komen nu in de zon, dus broekspijpen eraf, pet op en insmeren.

Zaterdag 26 juni 2010

Chalets de Bise – La Chapelle-d’Abondance  2 u. 40 min./3 u. 45 min.

We hebben niet geweldig geslapen, maar staan vroeg op, zoals de gewoonte blijkt te zijn in refuges. En dat is wel goed, want als je heel vroeg vertrekt blijf je de warmte en eventueel onweer een beetje voor in de bergen. Het ontbijt bestaat uit niet veel meer dan muesli met melk, thee en een paar stukken brood met jam. Daarna pakken we de spullen in, ik plak mijn voeten weer af (ben niet de enige!). De blaar ziet er wel beroerder uit, maar ik heb er gisteren niet veel last van gehad.
Om half 9 vertrekken we, weer een steil pad omhoog het dal uit naar de Pas de la Bosse (1816 m). Het is al druk; behalve de gasten van de refuge zijn er ook mensen in alle vroegte hier gekomen (deze refuge is per auto te bereiken) om een dag of weekend in de bergen te wandelen. Sommigen racen ons druk kwekkend voorbij. We lopen in de schaduw, het is inderdaad nog niet zo warm en het gaat aardig goed, met een uur zijn we boven.
Dan volgt een lange afdaling naar La Chapelle-d’Abondance. Steil, maar niet erg lastig en prachtig door de bloeiende Alpenweiden. Toch vorderen we niet snel, want mijn beenspieren zijn de dag van gisteren nog niet vergeten. Als we 600 m gezakt zijn wordt het minder steil en lopen we een mooi stukje langs een beek. Het laatste stuk is asfalt, maar zelfs dat gaat niet zo snel. Ook Bertus loopt niet meer zo soepel.
gr%20374.jpg gr%20375.jpg gr%20376.jpg gr%20377.jpg gr%20378.jpg gr%20379.jpg gr%20380.jpg gr%20381.jpg gr%20382.jpg gr%20383.jpg gr%20384.jpg gr%20385.jpg gr%20386.jpg gr%20387.jpg gr%20388.jpg gr%20389.jpg
Maar het duurt dan niet lang meer voor we in La Chapelle (1021 m) zijn en daar duiken we direct onder een parasol op het terras van hotel-restaurant Les Cornettes, waar we dinsdag ook al heerlijk aten. Eerst wat drinken, dan een omelet met kaas, sla en frites. We komen weer helemaal bij. Om 10 voor 2 nemen we de bus terug naar Chevenoz; prima geregeld, rugzakken en wandelstokken gaan onderin. Dan met de auto terug naar de camping, de eerste gang is naar de douche. Het is hier 30°. De rest van de middag luieren we in de schaduw en morgen (en overmorgen?) een rustdag. Dan kan de blaar wat genezen en kunnen we eens goed nadenken of en hoe we verder gaan. Want het lopen in de bergen is ons (vooral mij) niet echt meegevallen.
Beneden ons, nu net in de zon, de chalets de Bise.
Uitzicht op de Dents du Midi en daarachter de Mont-Blanc.