Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Dan dalen we in 2 ½ uur af naar Barr (200m). De kasteelruïne Landsberg passeren we zonder hem gezien te hebben. Snappen we helemaal niets van. Een half uur voor we in Barr zijn komen de eerste wijnvelden in zicht. We zitten nu aan de kant van de Elzas. Vanuit Barr nog een stukje klimmen en dan is het nog een uurtje lopen, redelijk op niveau, tussen de wijngaarden door naar Andlau (225m). Wel allemaal asfalt.
Zondag 22 juli 2007

Le Hohwald - Andlau 25 km
Gisteren zijn we een dag in Straatsburg geweest. De moeite waard, een prachtige kathedraal, ook hier vakwerkhuizen en verder bezochten we het interessante Musée Alsacien (voor wie van folklore en streekgeschiedenis houdt). Van het stel met wie we eergisteren meereden kregen we de tip om gebruik te maken van P + R Tram. Voor een paar Euro kun je buiten de stad de hele dag parkeren, de kaartjes zijn tevens geldig als vervoersbewijs voor de tram die een halte vlakbij heeft en je in no-time naar de binnenstad brengt. Wij gingen naar P + R Tram Elsau, vlak aan de snelweg, staat goed aangegeven. Iedere 10 minuten komt er een tram, lijn B en C, allebei goed.
Maar vandaag gaan we weer wandelen. In Andlau hebben we al heel snel een lift en om even 10 uur zitten we in Le Hohwald aan de koffie. Het is goed weer: zon, wolken, een nog wat fris windje, ongeveer 18 °. Uitstekend wandelweer dus. De tocht begint door het bos, klimmend uiteraard. Bij het kruispunt bij Welschbruch raken we helaas wat tijd kwijt bij het zoeken naar het juiste pad, maar uiteindelijk vinden we de markering. Alles is wel goed gemarkeerd, maar soms moet je even zoeken en de kaart erbij pakken voor de goede richting. Op de zuidflank van de Kienberg eten we een broodje op een bank met een prachtig panorama op de Rijnvlakte. Aan de overkant zien we zelfs de heuvels van het Zwarte Woud.
Regen als we opstaan; er zijn buien voorspeld. We gaan toch maar op pad. Onderweg regent het en in Châtenois ook. Dan rijden we maar door naar Andlau om de liftroute wat te verkennen. We bekijken de fraaie kerk van Andlau. De crypte wordt schoongemaakt, men is er met stofdoeken en stofzuigers aan de gang, geen gewijde sfeer vandaag volgens één van de dames. Maar dan klaart het weer op en na een kop koffie gaan we wandelen. We zien vanmiddag wel hoe we terugkomen. Op het programma staat de 900m hoge Ungersberg, dus beginnen we direct te klimmen door het bos, er zijn soms steile stukken bij. Na een uurtje begint het te regenen, poncho's aan. Het blijft regenen en er staat veel wind. Het is koud op de hellingen van de Ungersberg en eenmaal op de top is het uitzicht nihil, want we zijn in de wolken beland. Gauw weer afdalen dus. Eigenlijk is de route best leuk met veel stukjes stijgen en dalen, soms ook steil en redelijk zwaar. Alleen jammer van de regen. We ontmoeten zowaar andere GR 5-wandelaars, twee stellen en natuurlijk Nederlanders. Er zijn dus meer van die gekken, die bij dit weer gezellig in de bergen gaan wandelen. Lunchen doen we op een paar gammele bankjes onder de overkapping van een schuilhut, waar we net droog zitten. Binnen is niets om op te zitten.
Dinsdag 24 juli

Andlau - Châtenois 28 km
Pas in de loop van de middag wordt het droog en klaart het op. Bij de ruïne van kasteel Bernstein doen we de poncho's en truien uit en hangen ze wat te drogen.
We lopen voornamelijk op mooie bospaden. Bij de Mont Ste.- Odile (764m) is het druk, veel dagjesmensen, die ook nog een korte wandeling in de omgeving maken. Ook hier weer prachtige vergezichten.
Verderop is de afdaling van de, alweer, kasteelruïne Ortenbourg naar het gehuchtje Huehnelmuehle (200m) een beetje lastig; een steil, stenig pad, vol met boomwortels. Het laatste stuk is asfalt. Vlak voor Châtenois komen we op de Route du Vin. We besluiten niet helemaal door te lopen, aangezien we toch de andere kant op moeten en fatsoeneren onszelf enigszins aan de kant van de weg om maar weer eens te gaan liften. We boffen, al heel snel stopt er een auto. De mensen maken een tochtje over de Route du Vin en komen ook door Andlau…
De imposante kathedraal van Straatsburg
Uitzicht vanaf de Kienberg.
In de buurt van Mont Ste.-Odile.
Barr.
Andlau.
Volgens de legende speelt een beer een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van Andlau.
Kerk van Andlau.
Een regenachtig uitzicht.
Ruïne Bernstein.
Ruïne Ortenbourg.
Ruïnes Ortenbourg en Ramstein op de oostflank van de Vogezen.
Bertus aan de tarte flambée.