naar boven
Gasteren

Woensdag 28 juni 2016

Chaumont - Seyssel 18 km

We staan om 7 uur op, weer niet bijster goed geslapen. De bedden lagen wel goed, maar het was erg warm. De slaapzaal zelf heeft geen ramen en de enige frisse lucht komt via een raam de leefruimte binnen. Bovendien kon ik niet goed op mijn gekwetste kant liggen. Voor het ontbijt staat alles al klaar in de koelkast, brood in de diepvries, prima geregeld en smaakt goed. Na de afwas vertrekken we om een uur of half 9. De Oostenrijker stelt voor om samen met hem te lopen. Hij heeft alleen een pelgrimsboekje en geen kaart zoals wij en maakt zich zorgen de afslag naar Seyssel waar hij op de camping wil overnachten, een variant op de originele route, te missen. Dit samen oplopen schijnt wel een beetje een gewoonte te zijn onder pelgrims, maar wij vinden dat niet zo’n goed idee. Hij loopt met zijn lange benen ongetwijfeld harder dan wij en wij hebben liever de vrijheid om het op onze eigen manier te doen. Bovendien zal het prima aangegeven staan, zo is tot nu toe onze ervaring. Na een kort bezoekje aan de kerk van Chaumont met moderne gebrandschilderde ramen, met o.a., hoe kan het ook anders, een afbeelding van Sint Jacobus, beginnen we dan eerst met ruim 300m afdalen naar Frangy (320m). Hier een kop koffie op een terras, de Oostenrijker zit er al. Ik begin nu op de derde dag mijn benen en voeten al aardig te voelen. Bij de bakker halen we een paar sandwiches voor onderweg. Dan gaan we weer 200m stijgen. Het is nu al benauwd warm, dus loop ik aardig te puffen (daar wil je zo’n Oostenrijker toch niet bij hebben).
We maken een paar lange pauzes en eten wat van onze heerlijke broodjes. Eerst in een klein dorpje op een bankje met prachtig uitzicht. Er is hier wat meer wind, al blijft het warm. Dan blijven we steeds licht stijgend en dalend rond de 500m over asfaltwegjes lopen door de velden en af en toe een dorpje. In een ervan, Designy, kunnen we water tappen in de Mairie. Er zijn toiletten aanwezig en ook hier een stickerstempel, die we in ons boekje plakken. Fijne voorziening voor pelgrims/wandelaars.
Verderop maken we een lange pauze in een weitje onder een boom, even heerlijk gestrekt. Na een wat onzinnige afdaling over een steil grindpad om een beekje te dwarsen en weer omhoog (we hadden net zo goed over de weg kunnen blijven lopen) komen we bij de splitsing naar Seyssel. Deze aftakking staat inderdaad goed aangegeven. We moeten nu zo’n 250 steil afdalen, eerst een stukje asfalt, maar daarna weer een lang stuk knikkerpad. Mijn benen en voeten protesteren, het is bloedheet (geen wind) en ik loop hier na de valpartij van gisteren ook niet meer zo onbevangen. Blij dat we beneden zijn. In Seyssel dan eerst een lekker glas ijsthee op een terras en dan verder via de oude brug over de Rhône naar de andere oever. Bertus parkeert mij daar dan met de rugzakken op een bankje in de schaduw om de auto op te halen die bij het station een stukje verderop staat. Heerlijk om weer in de auto met airco te stappen op weg naar de tent met ons eigen bed. Het is 30°! Op de camping eerst een duik in het uitnodigende zwembad, dan douchen, de boel een beetje opruimen, pizza eten en verder niets meer. Morgen in ieder geval rustdag en dan zien we wel wat we verder doen.