Verslag van het Veluwe Zwerfpad, 2010 - 2015.
Sonsbeek
Traditioneel vieren we onze trouwdag (35 jaar!) met een hotelweekend gecombineerd met een stukje LAW. De bedoeling is de laatste twee etappes van het Veluwe Zwerfpad te lopen. De afgelopen dagen is het prachtig weer geweest, maar vandaag is het omgeslagen. Vooral voor vanmiddag wordt veel regen verwacht. We besluiten toch de gok te wagen, hopend dat de regen niet te vroeg komt. Afgelopen nacht hebben we bij mijn moeder in Nunspeet geslapen, zodat we niet heel ver hoeven rijden en we op tijd kunnen starten. We parkeren de auto bij station Wolfheze en treinen naar Lunteren. Het is grijs en er valt wat motregen, maar het is te doen. Na een paar kilometer door het Lunterse Buurtbosch maken we een koffiestop bij de Lunterse Boer. Erbij een verrukkelijke apfelstrudel!
Dan weer verder door het bos, het blijft licht regenen. Bos en hei, dat is het vandaag. Veel vals plat omhoog en omlaag, dat is ook zo leuk aan de Veluwe. Kunnen we toch alvast onze stijg- en daalspieren weer een beetje trainen. We lopen weer door het Wekeromsche Zand, net als de vorige keer maar dan een stukje zuidelijker en in omgekeerde richting. Hetzelfde geldt voor landgoed de Valouwe. Maar waar we daar de vorige keer over allerlei leuke kronkelende bospaadjes liepen is het nu een lang recht zandpad, niet echt interessant. Wild zien we niet, behalve als beelden in een tuin. Het wordt even wat droog. We lunchen aan een picknicktafel maar gaan snel weer verder. Een koude wind is opgestoken en het begint weer te spetteren.

Vrijdag 20 februari 2015

Lunteren NS - Wolfheze (Buunderkamp) 20 km

Gisteren, een dag met winterse buien, hebben we het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe bezocht. Toegang was onderdeel van het hotelarrangement. Wij zijn er, als we ons goed herinneren, ooit in onze jeugd wel eens geweest, zijn er op het VZ-pad wel eens langs gekomen, maar nooit bezocht. Nu hebben we uitgebreid de tijd genomen om alles te bekijken, prachtige Van Goghs en anderen. Het weer leende zich niet voor de beeldentuin, maar binnen was genoeg te zien. Voor vandaag is beter weer voorspeld en inderdaad vertrekken we met een zonnetje vanaf het station van Wolfheze, al heeft het gevroren en ligt er ijs op de plassen. Eerst maken we een grote slinger door een mooi heidegebied, verder een slingerend pad langs een beek, een spreng eigenlijk, een gegraven beek. Erg veel modder op de paden en dat blijft zo als we verder door het bos lopen. De zon is inmiddels weer verdwenen en het is nogal somber.
Het gaat dan steeds harder regenen, de poncho gaat aan. Jammer, de hei bij Mossel is mooi, maar zo hebben we er weinig oog voor. Het is vooral doorstiefelen. Als twee verzopen katten wandelen we dan restaurant Planken Wambuis binnen om weer warm te worden met een warme choco. Dan nog twee kilometer naar hotel De Buunderkamp, waar we zullen overnachten. Linea recta, een klein ommetje laten we voor wat het is. Ik stop bij het hotel, Bertus loopt nog even twee kilometer verder naar de auto. Als hij ook bij het hotel arriveert checken we in en dan natte kleding uit en heerlijk badderen.

Zondag 22 februari 2015

Wolfheze - Arnhem 19 km (+ 1,5)

In Oosterbeek willen we even pauzeren en wat eten, maar daarvoor moeten we een stukje van de route af naar het centrum (voor zover je in Oosterbeek, kapotgeschoten in de oorlog, van een centrum kunt spreken), zo’n 1,5 km heen en terug. De warme choco met een tosti (ik) en uitsmijter (B) in het Grand Café smaken evenwel heerlijk. Dom eigenlijk, we hadden beter even kunnen pauzeren in hotel De Bilderberg waar we eerder langs kwamen. Nu hebben we toch wat te lang doorgelopen en heb ik last van mijn voeten en door de kou verstijfde beenspieren. Maar goed, door de rust en warmte toch weer wat opgeknapt gaan we verder, opnieuw door modderig bos. Met af en toe een klimmetje en weer naar beneden, best leuk eigenlijk. We stoppen verderop nog even voor een warm drankje bij hotel Groot Warnsborn waar we ons met moeite een plekje veroveren in de volle lounge. Mm, wel even een ander sfeertje dan in onze residentie van dit weekend. Het personeel straalt niet direct een “weest wellekom” uit.
Maar na deze stop kunnen we er weer even tegen en maken we de rest van de etappe vlotjes af. Grotendeels een stuk dat we aan het begin van het VZ-pad al liepen, maar nu in omgekeerde richting. Zowaar breekt de zon nog even door. Bij het station gearriveerd blijkt er net een trein richting Wolfheze klaar te staan voor vertrek en moeten we nog een sprintje trekken om hem te halen. De conducteur heeft al gefloten, maar ziet ons rennen en wacht nog heel even, mopperend dat we te laat zijn. Zo zijn we al snel weer terug bij ons hotel De Buunderkamp, wat ons zo goed bevalt dat we een nachtje bijgeboekt hebben. Nu hoeven we niet koud en moe twee uur terug naar huis te rijden. Een aanrader, dit hotel! Fijne kamer, goede bedden, vriendelijk en voorkomend personeel en heerlijk eten! En nu is het Veluwe Zwerfpad klaar. Wat is wandelen, ondanks soms tegenvallende omstandigheden toch leuk!