Verslag van het Overijssels Havezatenpad, 2008 - 2009.
Tussen de middag eten we een tosti in Hotel Gelderingen aan de rand van Steenwijkerwold. Veel meer bevatte de menukaart niet, maar voor ons prima. Inmiddels is het weer wat vriendelijker geworden, de zon laat zich geregeld Voorbij St.Jansklooster landen we aan bij het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. We zouden eigenlijk best een vaarexcursie  door de Wieden willen maken, maar de laatste van die dag is helaas net vertrokken. We kijken wat rond in het centrum en besluiten dan, tijd en energie genoeg bij deze korte wandelafstand, het 2,5 km lange laarzenpad door het rietland te lopen. Het blijkt een leuk pad door het riet over de zompige en verende ondergrond. Vier keer moeten we onszelf een kreek overzetten met een wiebelend trekpontje. Het is nog niet zo eenvoudig het ding recht te houden en goed aan te meren, wat me de slappe lach bezorgt. En Bertus maar zorgen dat we veilig aan de overkant komen. Zo'n laarzenpad brengt helemaal het kind in je boven. Na een kop koffie met biologische koek (lekker!) in het bezoekerscentrum, gaan we uiteindelijk verder. Het is niet ver meer naar de camping, waar een verfrissende douche wacht. 's Avonds fietsen we naar Vollenhove om een hapje te eten.
Vrijdag 25 juli 2008

Zwartsluis - camping Molsbongerd 10 km (+ 2,5)
Nog geen twee weken na onze vakantie in Frankrijk en na een week van koud en regenachtig Hollands zomerweer, is het ineens warm geworden en vieren we nog een weekend vakantie langs het Overijssels Havezatenpad. We hadden onszelf beloofd vanuit Zwartsluis eerst de in het boekje als extraatje beschreven weekendwandeling door het land van Vollenhove te lopen voor we verder gingen en dat doen we nu. We zijn vanmorgen gearriveerd op de boerderijcamping Molsbongerd bij Vollenhove, een knusse camping waar voornamelijk met tent gekampeerd wordt door actieve 50-plussers. Ook wij hebben onze fietsen bij ons en kunnen die stallen in een overdekte ruimte. Nadat we de tent hebben opgezet, rijden we naar Zwartsluis, waar we de wandeling beginnen. Het stadje valt een beetje tegen, er is niet veel te beleven. Wel wat leuke winkels, o.a. een galerie waar we wat kaarten kopen. We slaan wat belegde broodjes in voor de lunch en gaan op pad.
Het is drukkend warm, nogal wat bewolking, maar ook zon. We lopen langs de Wieden naar het land van Vollenhove, gelegen op een keileembult. Het glooit hier en lijkt wel wat op een voormalig eiland zoals Wieringen. Ooit was dat ook wel ongeveer zo, ingeklemd tussen de Zuiderzee en uitgestrekte en onbegaanbare hoogveenmoerassen.
Het heeft vannacht flink geregend en dat doet het vanmorgen vroeg opnieuw. Het duurt even voor de bui is weggetrokken, maar tegen half 11 vallen de laatste druppels en gaan we lopen. Eerst naar Vollenhove, via een dijkje langs de voormalige Zuiderzee. Er lopen koeien op de dijk en we moeten oppassen waar we onze voeten neerzetten.
Zaterdag 26 juli

Camping Molsbongerd - Zwartsluis 17 km
Dan gaan we verder, eerst een stukje langs de provinciale weg, dan meer het boerenland in. Het is erg warm, de luchtvochtigheid nog hoger dan gisteren en vrijwel geen zuchtje wind. Even een klein stukje bos over een onverhard (een zeldzaamheid dit weekend) pad langs nog een havezate De Oldenhof met een interessant bijgebouw met een thee- en koffiepottenverzameling voor de ramen, en dan naar de dijk langs het Zwarte Meer.
We klimmen regelmatig over hekken en verderop gaan we weer tussen de koeien door. Ze hebben niet altijd veel zin om opzij te gaan, maar het lukt met zachte drang. Vlak voor Zwartsluis komen we ineens voor een prikkeldraadversperring zonder overstap te staan. Ik weet niet of de route hier gewijzigd is, de markering is in ieder geval niet aangepast. Het prikkeldraad hangt enigszins slap en we kunnen er tussendoor. Zo zijn veel mensen ons waarschijnlijk al voorgegaan. In Zwartsluis strijken we eerst neer op een terras voor een glas koele ijsthee, want we hebben grote dorst; ons water is op. Dan rijden we terug naar de camping. Ondanks de voorspelde buien hebben we het tijdens de wandeling droog gehouden. Die buien komen nog wel, 's avonds, en hoe.
Voorbij boerderij Op Wendel is het pad erg modderig, maar de boer is net op het erf en zegt ons sympathiek dat we gerust door het weiland, waar het droger is, mogen lopen. Ik heb wel eens de indruk(!) dat veel boeren niet zo op wandelaars gesteld zijn, maar dat is hier dus niet het geval. Op de dijk lopen we eerst over een betonpad met alweer koeien (en vlaaien), verderop wordt het graspad. Dat loopt zwaar, het is warm en geen schaduw. Dan weer een stukje buitendijks op de zomerdijk langs het Zwarte Water tussen schapen en schapenkeutels. Veel watervertier hier, talrijke bootjes en spelevarende jeugd. We zijn jaloers, hebben veel zin in een frisse duik.
In Vollenhove drinken we koffie en lopen zigzaggend door het oude stadje om de bezienswaardigheden te bekijken. Vollenhove is een leuk stadje met een rijke geschiedenis. Van de twaalf havezaten (stadspaleizen) die de stad ooit rijk was zijn er nog vijf over. We kopen in de supermarkt wat broodjes en beleg voor onderweg.
Zwartsluis.
Aremberger sluisje.
Bij het bezoekerscentrum.
Beulakerwiede.
Buurtschap Moespot bij Vollenhove.
Vollenhover Meer.
Haven Vollenhove, voormalige slotgracht Oldehuys.
Grote of St. Nicolaaskerk.
Tuin havezate Marxveld met toren Mariakerk.
Ruïne kasteel Toutenburg.
Havezate Oldruitenborgh.
Havezate De Oldenhof.
Zwarte Meer met Gele Plomp.
Klimt-ie nou over die ... ?