Verslag van De Loop van de Reest, 2008/2010.
We vervolgen de route door het weiland in de richting van het bos waar we op het bospad moeten zien te komen, maar ook dat is weer improviseren. Een ‘uitgang’ is er niet; het wordt klimmen over de draad en via een boswal bereiken we dan het pad. Verder maken we niets bijzonders mee. Voorbij Fluitenberg is de route met ongeveer 2 km verlengd om een slinger te maken door een nieuw natuurgebiedje, ingeklemd tussen snelweg en spoor, waar het Oude Diep onlangs zijn oude, meanderende loop heeft teruggekregen. Intrigerend, maar het is er nu vooral koud en mooi zal het waarschijnlijk pas over een aantal jaren zijn, als het er door meer begroeiing natuurlijker uit zal zien. We zien er wel een grote zilverreiger. Overigens ben ik een groot voorstander van het teruggeven van het natuurlijke uiterlijk aan oude beken. Van al die ‘genormaliseerde’, strakgetrokken waterlopen waar we vaak langskomen word ik altijd buitengewoon treurig. Dan nog een stukje over een boswal langs het spoor en verderop de snelweg over naar het station van Hoogeveen. Einde Loop van de Reest, een mooi pad.
Zondag 14 februari 2010

Echten – Hoogeveen 14 km

Er ligt nog steeds sneeuw, de afgelopen week is er zelfs nog iets bijgevallen. Maar vandaag is het droog, wel bewolkt en een paar graden onder nul. Prima om de laatste etappe Loop van de Reest te lopen en, misschien wel voor het laatst deze winter, te genieten van het besneeuwde landschap. In Hoogeveen nemen we bij het station de bus naar Echten. Dit weekend rijden de bussen in Drenthe en Groningen gratis, maar we zijn de enige klanten. In een kwartier zijn we dan weer in Echten en gaan we aan de wandel. We lopen stevig door, want het voelt behoorlijk koud met een klein beetje wind tegen. We lopen af en toe door een stukje bos, waar we alweer spechten horen, maar meest door de kale velden.
Even buiten Echten heeft de routemaker een avontuur voor ons in petto: over het erf van een boerderij, door een stal en dan moeten we ergens een zandweg op. Het paadje de stal uit loopt dood in een berg kuilvoer en de zandweg zien we niet. We lopen wat zoekend heen en weer en ontdekken dan in de verte een oriëntatiepunt: een groepje bomen met een picknicktafel; die richting moeten we uit. We vinden dan zowaar iets als een pad, hobbelig, bevroren modder. Bij dooi of regen moet het hier haast onbegaanbaar zijn. Het pad houdt op en door het weiland komen we bij de picknicktafel, waar we de sneeuw van de bank vegen om even een boterham te eten. De schapen in de wei krijgen ons in de gaten en komen blatend naar ons toe met een hongerige blik in de ogen. Waarschijnlijk krijgen ze van de recreanten van de boerderijcamping wel eens wat lekkers toegeworpen. Wij zijn niet zo van het ‘voederen der dieren’ en bevelen ze streng om buiten de draden te blijven waarmee de picknickplek is afgezet. Dit lukt grotendeels en teleurgesteld druipen ze af, niet te ver, want je weet maar nooit.
Duiventil van Huize Echten.
Echten.
Zo diep ligt hier de sneeuw; bijna de hele wandelstok gaat erin.