Verslag van het Trekvogelpad, 2005/2008.
De laatste kilometers gaan nog een stukje door het bos over onverharde paden langs een beek. Zelfs daar komen we nog een paar fietsers tegen. Het station van Brummen, aan de rand van het dorp, bereiken we dan spoedig daarna.
Zondag 23 september 2007

Loenen - Brummen 12 km
Heerlijk gegeten (ontvangst met champagne!) en geslapen in het moderne hotel op het terrein van het landgoed, waar de pauwen in de tuin lopen. Het is een prachtige dag. Met trein en bus reizen we van Brummen naar Loenen. De bus zit halfvol met wandelaars, dat belooft wat. In Loenen starten we met koffie in de zon en dan lopen we weer even een stukje door het dorp om de route op te pikken. We hebben nu de Veluwe achter ons gelaten en wandelen de IJsselvallei in.
Een compleet ander landschap: open landbouwgebied met hier en daar landgoederen. Zo passeren we het Huis te Eerbeek, Leusveld en vlak voor Brummen de Engelenburg. Nu in gebruik als hotel, conferentieoord, golfbaan, enz. en het bijbehorende bos onder beheer van Natuurmonumenten.
In tegenstelling tot gisteren lopen we vandaag vooral over asfalt. Veel ook over fietspaden, waar het vanwege het mooie weer erg druk is. Tussen Eerbeek en het dorpje Hall volgen we zelfs een paar kilometer het fietspad langs de drukke verkeersweg. Beetje jammer. In Hall willen we een broodje eten in het restaurant wat er volgens het boekje zou moeten zijn, maar dat blijkt niet meer te bestaan. Een passant weet ons te vertellen dat er verderop in het dorp nog een restaurant is. Dit restaurant zelf blijkt dicht, maar het café zit vol met leden van de plaatselijke voetbalvereniging en aanhang, die er de derde helft 'spelen'. Maar we kunnen wel een uitsmijter krijgen. Even zelf een stoel meenemen naar het lege terras en verder is alles prima voor elkaar.
Zaterdag 26 januari 2008

Brummen - Vorden 17 km
We hadden er graag weer eens een weekend op uit getrokken, de laatste keer was in september, maar dat lukt nog even niet; weinig tijd of slecht weer. Maar vandaag combineren we een dagtocht met een bezoek aan een jarige schoonzus in Nunspeet. We gaan vroeg op pad en parkeren de auto bij het station van Zutphen om in 5 minuten per trein naar Brummen te reizen. We zijn dan eigenlijk wel toe aan een kop koffie, maar in Brummen zijn op zaterdagmorgen om half 11 de cafés nog dicht. Doorlopen dus. Over de dijk en door de uiterwaarden gaan we naar het pontje, dat ons over de IJssel zet.
We lopen ineens in heel ander landschap: het typische kleinschalige akkerlandschap van de Achterhoek. Ook heel mooi hier. We passerenkasteel Hackfort en brengen een bezoekje aan de watermolen. Deze is in bedrijf en wordt gerund door vrijwilligers. We mogen overal rondkijken, trappetjes op naar boven, heel leuk. We zitten direct onder de meelvlekken.
Dan is het nog een paar kilometer naar kasteel Vorden, ons eindpunt voor vandaag. Het is inmiddels helemaal bewolkt en de wind voelt een stuk kouder, dus stevig doorstappen. Op het station van Vorden nemen we trein terug naar Zutphen en gaan vervolgens op verjaardagsvisite.
Wat verderop volgen we het schouwpad langs de Baakse Beek. Hier en daar wat drassig, maar het valt mee. Aan de overkant zien we drie reeën in het kale veld. In Wichmond een kleine teleurstelling: we willen wat eten in het plaatselijke café, maar ook dit is dicht. We hebben ieder een mueslibol voor de ergste honger en weten bij de bakker een warm saucijzebroodje te bemachtigen. Maar ja, het probleem is dat we dit nu ergens buiten op moeten eten en als je stilzit koel je 's winters snel af. We hadden natuurlijk gehoopt ergens warm binnen een eet- en rustpauze te kunnen nemen. Gelukkig vinden we even buiten het dorp een bankje achter een schuur van een boerderij, in de zon en uit de wind.
We landen even aan in Bronkhorst, het kleinste stadje van Nederland. Een schilderachtig plaatsje, dat in de zomer heel druk schijnt te zijn, maar nu heerst er een serene rust. In de sfeervolle Herberg De Gouden Leeuw is er dan wel koffie met, we hebben trek gekregen, een stuk appeltaart. Vervolgens dwalen we nog even wat door het stadje en gaan dan verder over de dijk langs de IJssel. Het is goed weer, zonnig, zo'n 10°, alleen een stevige wind, maar die hebben we bijna het hele stuk in de rug. Heerlijk!