Verslag van het Trekvogelpad, 2005/2008.
Net als gisteren zien we nogal wat Trekvogels (en andere wandelaars), bovendien crossen er ook de nodige mountainbikers door de bossen. In ieder geval is het een prachtige route met af en toe schitterende vergezichten. We zien ook een paar reeën rustig rondscharrelen in een korenveld en tussen de bomen.
Zaterdag 19 mei 2007

Amerongen - Grebbeberg 19 km
Gisteravond lekker gegeten in restaurant Buitenlust en nog wat rondgedrenteld door Amerongen. Leuk dorp.
Na een goede nachtrust en een prima ontbijt vertrekken we al weer vroeg. Het is mooi weer, nog een beetje fris, lekker lopen. Eerst wandelen we nog een stuk langs de Amerongse Bovenpolder en vlak voor Elst gaan we het bos in en trainen we weer onze kuitspieren op de Amerongse en Elsterberg.
We hadden de vorige keer al vastgesteld dat er op de Utrechtse Heuvelrug heel veel pannenkoekenrestaurants zijn. Op onze laatste Heuvelrugdag eten we dus ook een pannenkoek in een restaurant naast het Ouwehands Dierenpark bij Rhenen. We besluiten de etappe met een rondje over de Grebbeberg met af en toe (maar niet zo vaak vanwege de bomen) mooi uitzicht over de Rijn en het natuurgebied Blauwe Kamer. We bezoeken het monument op de Grebbeberg en de militaire erebegraafplaats, indrukwekkend. Dan dalen we af en nemen de bus naar het station van Rhenen. De Grebbeberg was de zuidelijkste punt van het Trekvogelpad en de uiterste punt van de Utrechtse Heuvelrug. Hierna zullen we de Gelderse Vallei oversteken en verder gaan door de Veluwe.
Een prachtige route vandaag, zeker als we na zo'n 7 km langs de Ginkelse Heide lopen die in volle bloei staat. Het is ook heerlijk weer, zonnig, 24°. En het is druk: vooral heel veel fietsers. De route voert ons af en toe over fietspaden en dat zijn dus niet de leukste stukken. We eten een broodje bij juffrouw Tok (!) langs de provinciale weg bij de schaapskooi van Zuid Ginkel. Ook hier druk natuurlijk, maar we boffen: er is net een tafeltje in de schaduw vrij.
In de buurtschap De Kraats kunnen we bij een bakker belegde broodjes kopen, die we buiten aan een picknicktafel opeten. Al snel zijn we dan bij ons eindpunt bij het sportpark. We halen de andere auto weer op en rijden terug naar Nunspeet, waar we allemaal logeren.
Twee jaar geleden wandelden onze Canadese oom en tante een stukje Wad- en Wierdenpad met ons mee. Nu zijn ze weer over en ze willen graag (beide 70+) opnieuw met ons wandelen. Wij hebben in Nunspeet bij mijn moeder overnacht en ontmoeten Jack en Ann in Ede op de parkeerplaats van het sportpark. Met één van de auto's rijden we naar de Grebbeberg en na een kop koffie mét beginnen we de wandeling. De eerste 6 kilometer lopen we over het fietspad langs de Grift, een afwateringskanaal dat al uit de Middeleeuwen stamt. Onze gastlopers hebben een flink tempo. Verder gaat de route over meest asfaltwegen, waar het jammer genoeg nog redelijk druk is met fietsers en auto's. De Gelderse Vallei is duidelijk een wat minder interessante oversteek tussen twee natuurgebieden. Jammer dat het blijkbaar niet lukt om deze oversteek over onverharde paden te maken, want op zich is dit agrarische landschap ook best mooi en dan zou het een stuk leuker lopen zijn.
Zondag 12 augustus

Ede - Otterlo 23 km
We vertrekken weer met twee auto's. Vandaag loopt alleen Jack mee. Vanaf het sportpark lopen we direct het bos in. De Gelderse Vallei laten we achter ons, we lopen nu geleidelijk omhoog De Veluwe op.
Zaterdag 11 augustus 2007

Grebbeberg - Ede 15,5 km
Weer in het bos is het rustig op de paadjes en zien we tussen de bomen door zelfs een paar herten wegschieten. Edelherten zonder geweien (noem je die 'edelhindes'?). Verderop komen we langs theehuis Mossel. Hier is het nog veel drukker, maar wij zijn nog niet aan een pauze toe, hoewel de mannen wel een ijsje kopen. Dan volgt een vrij lang stuk fietspad. Er is geen zandpad naast, dus moeten we de smalle asfaltstrook weer delen met de fietsers. Maar in de buurt van het Mosselse Zand scheiden onze wegen en die van de fietsers zich en begeven wij ons weer op rustige en slingerende bospaden. Langs campings en vakantiehuisjes bereiken wij dan Otterlo, waar we de auto weer terugvinden. We moeten nog even terug naar Ede om de andere auto op te halen en daarna vertrekt Jack naar Nunspeet en wij keren huiswaarts.
Amerongse Bovenpolder.
Vergezicht in de richting van Veenendaal.
De hellingen van de Grebbeberg.
De Grift.
De Kraats.
Ede, kasteel Hoekelum.
Langs de spoorlijn in het Hoekelumse bos