Verslag van het Veluwe Zwerfpad, 2010 - 2015.

Zaterdag 9 oktober 2010

Hoenderloo - Otterlo 13 km

Gisteravond een lekkere saté gegeten in eetcafé De Zaak, nog even een rondje gelopen in de hoop burlende herten te horen of wilde zwijnen te zien, maar nee. Na een goede nachtrust staan we bijtijds op en in tegenstelling tot gisteren is er vanmorgen geen wolkje aan de lucht. We vertrekken om een uur of 9. Eerst langs de warme bakker voor een kop koffie en een paar belegde broodjes voor onderweg en dan opnieuw het park in. We lopen dit stuk helemaal gelijk aan het Trekvogelpad. We hebben het dus als eens gelopen, maar dan in omgekeerde richting. Helemaal niet erg, het is weer mooi om te lopen, vooral nu de zon erbij is, maar het wordt al snel drukker. Er zijn vandaag verschillende wandeltochten georganiseerd en de routes lopen voor een groot deel gelijk aan ons pad. Op wild hoeven we nu dus helemaal niet te hopen, maar de natuur is prachtig. Veel paddenstoelen in het herfstachtige bos.
Er zitten nogal wat heuveltjes in het parcours en dat maakt de wandeling ook erg leuk. Tussen het jachtslot Sint Hubertus en het centrale plein hebben we een bijzondere ontmoeting met Klaske de Jong en haar vriendinnen. Klaske heeft een geweldig leuke weblog die ik volg, over o.a. de wandelingen die ze maakt, en zij bezoekt af en toe mijn site. We hebben een paar keer e-mailcontact gehad en blijken tegelijkertijd op dezelfde middelbare school gezeten te hebben, zij een paar klassen lager. En nu lopen we elkaar zomaar tegen het lijf op een bospad in de Hoge Veluwe. Wat een ongelooflijk toeval! Ik herken haar en haar vriendinnen direct van de foto’s op haar site. We maken even een praatje; wat leuk om elkaar eens te ontmoeten, en daarna vervolgen wij onze weg, zij weer met de Trekvogels richting Hoenderloo en wij Zwervend naar Otterlo.
Op het centrale plein bij het bezoekerscentrum en restaurant De Koperen Kop is het een gezellige boel met live muziek van een big band waarin ook onze Hoenderloose gastheer speelt. We eten onze broodjes op op een bankje in de zon en blijven er lekker een poosje zitten. We wandelen door de bij het bezoekerscentrum horende landschapstuin (een gebied met op kleine schaal de verschillende kenmerkende landschappen van de Veluwe) en vervolgen dan weer onze route. Opnieuw heuveltjes en trappen over de Franse Berg en zo verder naar de uitgang bij Otterlo. In het dorp nemen we op een terras een koel drankje en dan zoeken we onze B & B op, Pension De Conifeer (niet al te duur maar prima onderkomen), om even te douchen en schone kleren aan te trekken. Dan lopen we terug naar de Hoge Veluwe; met een dagkaart kun je in en uit lopen. We willen toch proberen nog wat wild te zien, dat, naar verluidt, aan het eind van de middag vaak te voorschijn komt. We pakken ieder een witte fiets en peddelen een stukje zuidwaarts. Eerst beproeven we ons geluk in een schuilhut, zitten een poosje te kijken, maar het enige wat we zien zijn onze medelogés van het VoF adres in Hoenderloo, die met een gefluisterd: “Hé, hallo, wat een toeval”, de hut binnensluipen. Een fietsend stel dat vandaag de tocht naar Schaarsbergen gepland had. Wij besluiten verder te fietsen naar de weg die dwars door de Hoge Veluwe loopt. Er staan heel veel auto’s en mensen met enorme toeters op statieven. Na een klein poosje zien we dan inderdaad herten uit het bos de hei oplopen. Het is een hele roedel, 15 à 16 stuks, hindes en mannetjes waaronder de leider met een groot gewei. Wat een prachtig gezicht! Om ons heen een en al geklik van camera’s en zelf maak ik ook foto’s, al zijn de herten voor mijn cameraatje eigenlijk te ver weg en is er niet voldoende licht. Uiteindelijk verdwijnen ze weer achter de bomen en moeten wij ook gaan om voor sluitingstijd het park weer uit te zijn. We eten weer lekker in eetcafé De Ster, het tweelingzusje van de tent van gisteren.
Nijlgans
Betoverende lichteffecten van zon en nevel.

Zondag 10 oktober 2010

Otterlo - Schaarsbergen 15 km

Na een goede nachtrust en prima ontbijt staan we om kwart over 9 weer bij de ingang van de Hoge Veluwe. Opnieuw stralend weer, nog een beetje fris maar niet onplezierig. Het kleine beetje ochtendnevel tovert prachtige effecten met zonnestralen tussen de bomen, net als gisteren. Het eerste stukje van onze route gaat over een kronkelpaadje over beboste heuvels. Kleine venijnige klimmetjes af en toe, maar een heel leuk stukje. Het is nog heel rustig in het bos en we hopen natuurlijk weer vurig wat wild te zien. We lopen er zelfs een stukje voor om, maar helaas, ze laten zich niet zien.
Dan volgt een lang stuk open heide en grasland. Prachtige vergezichten maar geen wild op deze Veluwse savanne. Het enige wat we in de verte zien zijn voorbijtrekkende kuddes fietsers. Wel jammer en helemaal niet passend bij het prachtige landschap is het continue geluid van de snelweg A 12.
Naarmate we dichter in de buurt van Schaarsbergen komen, zien we ook meer wandelaars. Tot slot lopen we nog een stukje door het bos en dan zijn we weer terug bij de uitgang Schaarsbergen. Het parkeerterrein staat vol met auto’s en alle witte fietsen zijn op, het zal dus druk zijn in het park. We landen aan bij pannenkoekrestaurant De Strooper, waar ook onze auto staat, en nemen op het volle, zonnige terras (er komt net een tafeltje vrij) een heerlijke pannenkoek om ons wandelweekend te besluiten. Officieel gaat de route door naar Arnhem, maar dat stuk liepen we vrijdag ook al, dus wij keren van hier huiswaarts. Mooi weekend geweest.
Jachtslot Sint Hubertus
Ontmoeting met Klaske.
Waar zijn de olifanten, de zebra's, de gnoes ...?