Verslag van het Trekvogelpad, 2005/2008.
Dan lopen we de Schermer in; lange, rechte wegen, en voorbij Driehuizen de Eilandspolder, een prachtig natuurgebied van veenweiden doorsneden door sloten en meertjes waar wij vroeger wel eens gingen roeien. Inmiddels wordt de lucht steeds donkerder, de zon is al helemaal weg en bij Noordeinde vallen de eerste druppels. Het blijft licht regenen tot we op de camping zijn, maar dan barst er een flinke onweersbui los.
Zondag 16 oktober 2005

Bergen aan Zee - Alkmaar 20 km
We hebben een prachtige nazomer en herfst tot dusver en aangezien dit weekend voor ons de laatste gelegenheid is om voor de winter nog een paar dagen te gaan wandelen, zijn we afgereisd naar Noord-Holland om de eerste etappe van het Trekvogelpad te gaan lopen. Gisteren zijn we tegen de middag in Alkmaar gearriveerd, te laat voor een dagwandeling, maar precies goed om, na de lunch op een terras aan de voet van de Waag met een koel glas rosé, de Alkmaarse historische binnenstad te verkennen. A sentimental journey: ik heb mijn middelbare schooltijd in Alkmaar doorgebracht. Ook nog even een bezoekje aan mijn oude school en Heiloo, waar ik toen woonde, gebracht. 's Avonds een heerlijke kaasfondue gegeten in fonduerestaurant De Fransman, vlakbij de Waag, en toen naar ons Vrienden op de Fiets overnachtingsadres bij de familie v.d. Velde.
Lekker geslapen en na een uitgebreid ontbijt nemen we vanaf het station de bus van half 10 naar Bergen aan Zee. We zijn bepaald niet de enige wandelaars in deze (mini)bus. We beginnen onze tocht met een kop koffie in het strandpaviljoen. Even de zee zien. Dan lopen we naar het Zeehuis van het Nivon, het beginpunt van deze LAW. De eerste 10 km gaat door de duinen. Prachtig! Het is mooi, helder weer, we kunnen af en toe ver kijken. Het is op deze mooie zondag heel erg druk met wandelaars en fietsers. Toch wel een stuk drukker dan bij ons in het noorden. Na de lunch in Egmond a/d Hoef gaan we oostwaarts de polder in. Hier moeten we enkele kilometers tegen de straffe oostenwind optornen. We schampen langs Heiloo en lopen via het Heilooërbos Alkmaar weer in.
Eindelijk hebben we kans gezien er een weekend opuit te trekken voor een stuk Trekvogelpad. We staan sinds gisteren met het kleine tentje van zoon Bart op camping Welgelegen in Graft, precies halverwege het traject dat we willen lopen. Vandaag zetten we de auto bij het station van Alkmaar, kopen er wat belegde broodjes voor onderweg en beginnen onze wandeling door de binnenstad. Omdat we deze de vorige keer al uitgebreid bekeken hebben, lopen we nu gewoon door. Wel even tijd voor een kop koffie bij de Waag. Het is heel warm. Nederland beleeft een hittegolf, de tweede al deze maand en zelfs de Nijmeegse Vierdaagse is afgelast, nadat op de eerste dag mensen bij bosjes onwel werden en er zelfs een paar wandelaars overleden. Wij doen het dus rustig aan. De luchtvochtigheid is vandaag heel hoog en dus is het benauwd, maar gelukkig waait het wat. En zo is het mooi lopen in de polders. Bij Akersloot vullen we onze waterflessen bij en steken we met de pont het Noordhollands Kanaal over.
Zaterdag 22 juli 2006

Alkmaar (station NS) - Graft 19 km
Maar dan moeten wij dit pittoreske plaatsje toch verlaten. De volgende stop is net voorbij het Fort bij Spijkerboor, bij De Verloren Hoek. Staat niet in het boekje, maar de koffie en appeltaart zijn er prima. Dan volgen vele kilometers over een mooi fietspad op de dijk langs het Noordhollands Kanaal. Links van ons de Beemster. Nog 3 andere voormalige forten uit de Stelling van Amsterdam passeren we, maar die zijn door de bomen slecht zichtbaar. Het is druk op de route, niet met wandelaars, maar wel veel fietsers, en veel bootjes op het water. Voor Purmerend maakt de route een omweg door de polder langs veel mooie stolpboerderijen uit het rijke verleden van de droogmakerijen. Overal staan bloeiende hortensia's in de tuinen. Die doen het hier goed. Op de Kaasmarkt van Purmerend verlaten we het Trekvogelpad. Nog een eindje lopen naar het station, met de trein naar Alkmaar waar de auto staat en dan terug naar de camping, opruimen, inpakken en naar huis.
We vertrekken deze morgen even na 9 uur. Het is nog wat bewolkt, al warm en heel vochtig na de bui van gisteren. In De Rijp zijn de terrassen nog niet open, maar we kunnen toch vast een kop koffie krijgen bij één van de restaurants. Sympathiek. Voor we verder gaan blijven we nog even kijken bij het schutten van het sluisje bij het Raadhuis. Het gaat allemaal heel gemoedelijk, met de hand. Ook de ophaalbrug wordt handbediend.
Zondag 23 juli

Molen van Piet.
Grote Sint Laurenskerk.
Maerten Pieterszoon van der Wey,
held uit de 80-jarige oorlog.
Ruïnes van het slot Egmond.
Noordermolen in de Boekelermeerpolder.
Pontje bij Akersloot..
Boerderij Meerna in de Schermer.
Driehuizen.
Eilandspolder.
Raadhuis Graft.
De Rijp.
De Rijp, raadhuis van Leeghwater.
Fort bij Spijkerboor..
Langs het Noordhollands Kanaal.
Beemster stolpboerderij De Eenhoorn uit 1682.