Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Vandaag de eerste mooie dag hier en we besluiten, om in te lopen, via de GR 5E van Lanslevillard (1500m) naar Lanslebourg (1400m) te lopen en weer terug, en gelijk wat boodschappen te doen. Het is maar een half uur lopen en blijkt niet zo’n interessante wandeling te zijn, want er is in de laatste jaren veel aan wintersportaccommodatie bijgebouwd. Slechts een klein stukje van de route is onverhard. In Lanslebourg lunchen we eerst uitgebreid op een terras met een fles heerlijke rosé erbij. Of het nou door die rosé komt weet ik niet, maar we besluiten dan niet terug te gaan lopen, maar nog 1.30 uur (1.50 volgens de bordjes) door te lopen naar Termignon en dan de Estibus terug te nemen.

Zaterdag 7 juli 2012

Bessans - Lanslevillard via GR 5E 2.45 u./10,3 km

We zijn sinds woensdag weer in de Alpen neergestreken om te proberen een stukje GR5 te lopen. En dan letterlijk proberen, want ik heb al bijna een jaar een probleemvoet: hielspoor. Pas de laatste weken zit er wat verbetering in en hebben we weer wat langere tochten kunnen lopen. Maar een huttentocht in de bergen is toch wel even andere koek. Het weer was de eerste dagen dat we hier zijn niet zo geweldig. Dinsdag zijn we met goed weer van huis gegaan en het werd alsmaar beter en warmer, tot aan Modane aan het begin van het dal van de Haute-Maurienne. Naarmate we daar vandaan verder het dal in reden zakte de temperatuur tot onder de 20°, het werd bewolkt, had geregend en toen we de tent gingen opzetten op de camping bij Lanslevillard begon het weer te regenen en te onweren. Dus dat was even snel werken, we kregen hulp van een andere Nederlandse De Waard-kampeerder, die wist hoe het moest en snel een aantal scheerlijnen vastzette. Ook donderdag was het nog geen geweldig weer, maar gisteren werd het beter en hebben we een eerste wandeling gemaakt, die ik vanwege de routevolgorde hierna zal beschrijven. Ook voor vandaag wordt weer mooi weer voorspeld en lopen we een stuk van de GR 5E om in te lopen. We gaan met de Estibus, een soort van pendelbus die op gezette tijden door het dal rijdt en waar we voor € 1 een kaartje enkele reis kunnen kopen, naar Bessans. De chauffeuse schrijft (!)voor ons twee kaartjes uit – ze vindt het zelf ook een prehistorisch systeem.
In Bessans (1700m) kost het wat moeite de juiste route te vinden; we banjeren op goed geluk door een veld vol bloemen tot we bordjes zien die ons de goede richting wijzen. De wandeling gaat verder over mooie, brede bospaden. Bij een zijdalletje is het pad afgezet en worden we naar de weg verwezen, maar eigenwijs als wij zijn, willen we graag even weten waarom we niet verder kunnen en lopen een stukje door. Dan blijkt de brug over de bergbeek die we over moeten wel intact, maar het pad ernaartoe weggespoeld door het smeltwater van afgelopen voorjaar. Maar via de stenen van de rivierbedding bereiken we, met enige moeite, toch de overkant en kunnen we ons pad vervolgen. Het stijgt wat, daalt wat en stijgt weer verder tot zo’n 1800m. Daarna volgt een vrij steile afdaling, nog steeds over brede paden, maar zo kunnen we de daalspieren weer flink trainen. Langs de weg staan de mooiste bloemen. Ik mag van Bertus niet bij ieder bloemetje blijven staan (flauw!), maar af en toe moet ik toch even een foto maken.
Vlak voor Lanslevillard gaat de weg door de velden die doorsneden worden door ruisende beekjes. Bij een ervan staan bankjes; het is een te mooie plek om niet even te gaan zitten. Verder afdalend komen we tenslotte in Lanslevillard (1500m) en dan is het nog een klein stukje naar de camping.
Het laatste stukje lopen we door een open veld waar het een waar getsjirp van krekels is. Bij honderden springen ze voor onze voeten weg. In Termignon (1300m) zien we net de bus wegrijden. We gaan eerst naar het Office de Tourisme voor info over de bustijden en de dienstregeling van de pendelbus van en naar refuge Plan du Lac waar we later misschien gebruik van zullen maken. De volgende Estibus blijkt pas over 2 uur te gaan, dus dan maar weer eens terugliften. Dat gaat goed; we hebben direct een lift en met een keer overstappen zijn we in no-time weer terug op de camping. Leuke wandeling en ’t is mooi weer gebleven.
Zo gezegd, zo gedaan, een mooie wandeling over een breed bospad een eindje boven het dal, eerst weer klimmend naar 1500m en dan nog eens 200m dalen naar Termignon. Prachtig uitzicht op de besneeuwde top van de Dent Parrachée. Prima tochtje om de spieren en voeten weer wat te laten wennen.
Terugblik op Tignes.

Vrijdag 6 juli 2012

Lanslevillard - Termignon via GR 5E 2.30 u./9,7 km

Turkse Lelie
gr%20798.jpg gr%20799.jpg gr%20800.jpg gr%20801.jpg gr%20802.jpg gr%20803.jpg gr%20804.jpg gr%20805.jpg gr%20806.jpg gr%20807.jpg gr%20808.jpg gr%20809.jpg gr%20810.jpg gr%20811.jpg gr%20812.jpg gr%20813.jpg gr%20814.jpg gr%20815.jpg gr%20816.jpg gr%20817.jpg gr%20818.jpg gr%20819.jpg gr%20820.jpg gr%20821.jpg gr%20822.jpg gr%20823.jpg gr%20824.jpg gr%20825.jpg gr%20826.jpg gr%20827.jpg gr%20828.jpg gr%20829.jpg gr%20830.jpg gr%20831.jpg gr%20832.jpg