Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Het is vandaag nationale feestdag in Luxemburg en dat betekent geen bussen richting Ehnen. Dan maar weer eens ons geluk beproeven met liften en dat lukt; al vrij snel kunnen we mee. We worden keurig om kwart voor 10 in Ehnen afgezet. Direct weer klimmen natuurlijk en hoog boven de Moezel tussen de wijnstokken door. Het is nog redelijk vroeg, maar toch al heet! We zien tientallen hagedissen in de zon liggen stoven, die maken dat ze wegkomen als wij in de buurt zijn. De route gaat hier een klein stukje bij de Moezel vandaan en dan voert de wijn ook niet meer de boventoon, maar lopen wij door rustig boerenland. Al snel zijn we weer terug bij de Moezel en dalen we af in Stadtbredimus om direct weer terug omhoog te klimmen. De laatste kilometers gaan door het bos en om half 1 zijn we in Remich. De rest van de dag luieren we in de schaduw bij de tent met een verrukkelijk glaasje koele Pinot Noir uit Stadtbredimus.
Woensdag 22 juni 2005

Grevenmacher - Ehnen 14,5 km
Donderdag 23 juni

Ehnen - Remich 10 km
Zaterdag 25 juni

Remich - Mondorf-les-Bains 18 km
We nemen de trein naar Bettembourg (4 minuten) en van daaruit de bus naar Mondorf. Sluit mooi aan, totale reistijd een half uur. Eerst een kop koffie en wat belegde broodjes gekocht en om kwart voor 10 aan de wandel. Het is - het verhaal wordt eentonig - al weer warm. Nu we niet langer een rivierdal volgen is het venijnige klimmen en dalen gelukkig ook wat minder. Met dit weer geen straf. Tussen Mondorf en Aspelt lopen we voor het eerst een stukje door Frankrijk, eerst door het bos langs een klein riviertje, later door de hete korenvelden. In Aspelt een routewijziging vanwege de nieuw aangelegde snelweg. Staat goed aangegeven. Het valt ons op dat deze snelweg zo is aangelegd dat je hem nauwelijks ziet of hoort, behalve als je heel dichtbij bent. Moeten we misschien mevrouw Peijs toch eens melden. Dan een stukje door het bos, even uit de brandende zon. We hebben heel veel water bij ons, maar iedere slok spuit met dezelfde gang de poriën weer uit. Door de warmte hebben we ook weer veel last van insecten, sommige stekend, andere alleen maar hinderlijk. Nou ja, we hadden natuurlijk ook thuis kunnen blijven. Vlak voor Hellange picknicken we aan de rand van een weiland onder een boom. Geen steekbeesten, hier kunnen we rustig even languit. Wel nieuwsgierige koeien aan de andere kant van het hek.
Wij hebben onze tent opgezet op een camping aan de Moezel in Schwebsange bij Remich, een levendig stadje met veel terrassen met uitzicht op de Moezel, waar je heerlijk kunt eten. “Is het hier ooit wel eens mooi weer?!”, verzuchtte ik een vorige keer en ja, dat is het … ruim 30°! Gisteren hebben we busverbindingen en dergelijke uitgezocht en vandaag gaan we aan de wandel. De bedoeling is tot Remich te lopen, ruim 24 km, maar het is erg warm. We nemen de bus van half 10 vanuit Remich, waren liever een uur eerder vertrokken, maar er is maar één bus eerder: om kwart voor 7! Dat is ons wat te gortig. In Grevenmacher eerst koffie en dan de route weer opgezocht. Het is een mooi traject. Veel door de wijngaarden hoog boven de Moezel met mooie vergezichten, maar ook heel warm. Geen schaduw en nauwelijks wind. Af en toe een stukje door het bos, dat loopt lekker, maar natuurlijk wordt er hier en daar afgedaald het Moezeldal in en dan weer naar boven.
We nemen de bus vanuit Mondorf van 8 over 9 en zitten 20 minuten later aan de koffie in Remich. Het is nog steeds heel warm, maar ook bewolkt, dus drukkend. De route is weer het inmiddels bekende patroon van klimmen, lopen tussen de wijngaarden en afdalen naar het volgende dorp, zoals het pittoreske Wellenstein en verderop Wintrange, dat we bereiken via een afdaling langs trappen met, volgens het boekje, 591 (!) treden. We hebben ze niet nageteld, maar het waren er veel.
Maandag 27 juni

Mondorf-les-Bains - Burange 20 km
Na 14,5 km, het is inmiddels kwart over 3, besluiten we dat het niet verstandig is de resterende 10 km verder te lopen en nemen we vanuit Ehnen de bus terug naar Remich. De buschauffeur vindt het blijkbaar te warm om kaartjes te verkopen. We mogen gratis mee. Ehnen - Remich is een mooi stukje voor morgen. Dan is het weer warm.
In Hellange de volgende routewijziging. De N13 niet naar rechts volgen, maar naar links en voorbij de kerk rechtsaf. Na het viaduct over de snelweg eerste weg rechts. Het staat allemaal weer duidelijk aangegeven. Voordeel is zelfs dat we een wat groter stuk door het bos lopen. Ongeveer bij grenspaal 156 zitten we weer op de oude route. De autosnelweg Luxemburg - Metz, waar wij al zoveel kilometers over afgelegd hebben op weg naar het zuiden, is hier overigens wel luid en duidelijk aanwezig. Na nog een paar kilometers om en door Burange arriveren we om 4 uur op de parkeerplaats bij het kleine stationnetje. Het is 33°.
Er valt even een buitje, daarna klaart het op. Door het benauwde weer worden we om de haverklap belaagd door steekvliegen, niet echt leuk. Voorbij Wintrange buigt de GR5 naar het noordwesten en verlaten we de wijngaarden. We lopen nu over de hoogvlakte tussen akkers met graan en heerlijk in de wind. Voorbij Elvange een routewijziging vanwege een nieuwe snelweg, maar de markering is uitstekend. Nog even een rare omweg door het kuurpark van Mondorf (met een schitterende rozentuin), waar we ons, vies en zweterig, enigszins 'out of place' voelen tussen alle netjes aangeklede flanerende kuurgasten. Rond 4 uur zijn we bij de auto.
Dinsdag 28 juni

Burange - Escherange (F) 16 km
Even opgehouden door een spectaculaire landing van een traumaheli op het parkeerterreintje van de camping vanwege een ziek geworden gast, vertrekken we toch nog vrij vroeg richting Escherange. Openbaar vervoer is er niet om deze tijd, dus maar weer liften. Het duurt een poosje, maar uiteindelijk worden we opgepikt door een oudere dame die gaat winkelen en tanken in Dudelange. Ze zet ons af op de parkeerplaats van een supermarkt en dat blijkt vlakbij een treinhalte te zijn. Er komt al snel een trein. We zien geen conducteur, dus we kunnen geen kaartjes kopen. Twee haltes verder, in Burange, stappen we uit. Dan lopen we de conducteur tegen het lijf, die gemoedelijk opmerkt dat wij niet bepaald op reizen per trein gekleed zijn. Met een “Dat klopt, we gaan wandelen” maken we ons uit de voeten. We beginnen direct met de beklimming van de ruim 400 m hoge Gehaans(Johannes)bierg. Gelukkig door het bos, want het is al weer warm. We moeten vandaag weer meer klimmen en dalen, maar lopen vaak door het bos. Wel maken weer allerlei steekbeesten ons het leven zuur. Even voor Tétange ontmoeten we Dirk-Sjoerd, die vanuit Nederland onderweg is naar Rome en nu een stukje GR5 loopt. We lopen een paar kilometer met hem op. De markering is opeens verdwenen, zodat we via het dorp, langs de kerk de route weer moeten opzoeken. Voorbij Rumelange zien we weer de bekende wit-roodmarkering en lopen we definitief Frankrijk in. Een bord geeft aan dat het nog 1580 km naar Nice. Dat moeten we nog eens uitzoeken. Wij hebben volgens onze berekeningen sinds de Sint-Pietersberg krap 400 km gelopen en van daar uit zou het 2500 km zijn. Ergens klopt er iets niet.
Als wij verderop stoppen voor de lunch, nemen we afscheid van Dirk-Sjoerd; hij gaat nog een eindje verder vandaag. Er volgt nog een mooi stuk, afwisselend door korenvelden met prachtig bloeiende bermen en bos. Nog een routewijziging, via Molvange, goed gemarkeerd. In Escherange vinden we de auto weer terug. Het is 34°. Dit was de laatste wandeling van deze vakantie. In augustus hopelijk verder. Adieu Luxemburg.
Kruiskapel Grevenmacher.
De Moezel.
294 treden!
Wormeldange, centrum van de Riesling-teelt.
Tussen Ehnen en Stadtbredimus.
Bij Remich.
De neo-barokke kerk van Remich.
Afdaling bij Wellenstein.
St. Donatius (beschermheilige van de wijnbouwers) boven Wintrange.
We verlaten de wijngaarden.
Op het plateau.
Bij Mondorf-les-Bains.
Franse korenvelden.
De koeien bij Hellange.
Bij Burange.
Bij de Gehaansbierg.
Natuurpark Haard.
Met Dirk-Sjoerd de grens over.